منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک ناباروریدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی / روابط زناشویی پس از زایمان

روابط زناشویی پس از زایمان

پس از زایمان، اندازه دیواره واژن، فرج و سایر اعضای لگن به تدریج کاهش پیدا کرده و به حالت عادی بر می‌گردند. اما بازگشت آنها به حالت عادی به ندرت رخ می‌دهد. این برگشت معمولا 4 تا 6 هفته زمان می‌برد.

بلافاصله پس از زایمان، پارگی‌های واژن و فرج نیز موجب کاهش واکنش ارگاسمی این اعضا و رسیدن به اوج لذت می‌گردد. محل اپی زیاتومی- برشی که در طی زایمان طبیعی، در ناحیه ورودی واژن زده می‌شود، معمولاً موجب بروز نگرانی‌هایی در زن و همسرش می‌شود. بهبود این زخم معمولاً 2 هفته طول می‌کشد، اما ممکن است 4 ماه زمان ببرد. تا محل جوش خوردن زخم آنقدر حالت الاستیکی پیدا کند تا آمیزش به راحتی و بدون مشکل انجام پذیرد.

آمیزش زودرس، قبل از قطع خونریزی، براساس ادعای یکی از پژوهشگران جین رابینسون(1998) موجب بروز آمبولی هوا و مرگ زنان شده است. او در مقاله خود با عنوان ”مردن برای فعالیت جنسی“ به 2 خطر عمده فعالیت‌های جنسی زودهنگام و قبل از توقف کامل خونریزی اشاره می‌کند :

  1. گشاد شدن سینوس‌های رحمی در ماه نهم و ورود هوا در رگ‌های رحمی در طی فعالیت جنسی ( بویژه در زنان چند زا که رحم با سرعت کمتری منقبض می‌شود) و خطر بروز آمبولی هوا
  2. پرهیز از قرار گرفتن در وضعیت سجده تا توقف کامل خونریزی (قرار گیری رحم در سطحی بالاتر از دهلیز راست قلب و ایجاد فشار منفی و مکیده شدن هوا به داخل سیاهرگ‌های باز و بروز آمبولی هوا)

بنابراین بهترین توصیه برای والدین، به تاخیر انداختن فعالیت جنسی تا توقف ترشحات پس از زایمان است. زمان اعلام آمادگی برای شروع فعالیت جنسی در میان افراد، مختلف می‌باشد. بسیاری ازخانم‌ها، برای کسب این آمادگی به 6 ماه وقت نیاز دارند. زوج باید از زمان طولانی لازم برای سازگاری دوباره زن با فعالیت جنسی، آگاه شوند گاهی زوج‌هایی که این آمادگی به آنها داده نشده احساس بی کفایتی و گناه می‌کنند و مرد نیز در پایان 6 هفته پس از زایمان ممکن است احساس کند، کنار گذاشته شده یا فراموش شده است.

علل کاهش فعالیت جنسی پس از زایمان

دیس پارونی

دیس پارونی ، یا درد هنگام آمیزش، این درد می‌تواند ناشی از اپیزیاتومی و پارگی‌های پرینه در طی زایمان باشد و حتی در صورت بهبودی نیز می‌تواند موجب کاهش فعالیت جنسی زنان گردد.

در صورتی که از درد هنگام آمیزش، رنج می‌برید، به یک ماما یا پزشک مراجعه کنید. در این مرحله یک معاینه واژینال برای بررسی علت ناراحتی‌های شما ضروری است زیرا می‌تواند علل ترس و اضطراب شما را در مورد واژن و پرینه مشخص کند.

شیردهی

اگر چه ثابت شده است، شیردهی موجب ایجاد دلبستگی بین مادر و نوزاد می‌گردد، مکیدن پستان توسط نوزاد برای مادر لذت بخش بوده و در برخی خانم‌ها، موجب بروز تحریک می‌شود. به همین دلیل بسیاری از مادران احساس گناه و اضطراب را تجربه می‌کنند. به علاوه زن و شوهر ممکن است نتوانند با نقش دوگانه پستان کنار بیایند و بسیاری از زنان، ترشح شیر از سینه را زشت و خجالت آور می‌دانند.

خستگی

بارداری و زایمان یک مرحله بحرانی و در عین حال خوشایند برای بسیاری از خانم‌ها است. این دوره معمولاً موجب بروز خستگی فوق العاده در شما، به عنوان یک مادر می‌شود. کسب مسئولیت بیشتر و مراقبت کودک و شب نخوابی‌ها نیز به این خستگی اضافه می‌کند. در این موارد اغلب خواب به مسائل جنسی ترجیح داده می‌شود و زن از عدم همکاری شوهرش می‌رنجد. اختصاص دادن وقتی در اوایل روز و پیش از بروز خستگی‌ها به مسائل جنسی می‌تواند در حل این مشکل مفید باشد.

افسردگی پس از زایمان

ده درصد از مادران جوان، دوره‌ای از افسردگی شدید را در اولین سال پس از زایمان تجربه می‌کنند. از دست دادن میل جنسی یکی از ویژگی‌های شاخص این بیماری است. این بیماران نیازمند حمایت و درمان کافی هستند. در صورتی که تغییری در میل به غذا خوردن و خوابیدن در خود احساس می‌کنید یا احساس می‌کنید در اغلب ساعات روز خلق گرفته‌ای دارید و دلتان می‌خواهد گریه کنید، حتما این موضوع را با ماما یا پزشکتان در میان بگذارید، زیرا ممکن است دچار درجاتی از افسردگی پس از زایمان شده باشید.

زایمان

بسیاری از زنان نمی‌توانند با مشکل برهنه شدن بدنشان در مقابل دیگران و بی‌احترامی ناشی از آن کنار بیایند. هنگامی که زایمان تجربه‌ای صدمه آور و سرشار از این صحنه‌ها باشد، ترس از عدم بهبود صدمات ناشی از این زایمان در دل زن ریشه می‌دواند. بسیاری ازخانم‌ها، ناامیدی و احساس شکست زیادی را به علت ناتوانی در انجام زایمان طبیعی تجربه می‌کنند. در این موارد تشویق زن به صحبت کردن از تجربه‌های زایمانش به بهبود او کمک خواهد کرد. بنابراین، اگر تجربه زایمان ناخوشایندی داشته‌اید، سعی کنید موضوع را با همسر و اطرافیانتان در میان بگذارید و از آنها بخواهید از شما بیشتر حمایت کنند.

علل کاهش فعالیت جنسی پس از زایمان

مشکلات زنانگی

بسیاری از زنان، زن بودن را بسیار مشکل می‌دانند. آنها با پریودهای ماهانه، سندرم پیش از قاعدگی، یائسگی و مشکلات ناشی از روابط جنسی ، سخت تر کنار می‌آیند. خانم‌هایی که مسائل جنسی را تنها به عنوان بهانه‌ای برای بچه دارشدن قبول کرده‌اند، فعالیت جنسی را پس از زایمان دیرتر آغاز خواهند کرد. این زنان ممکن است مسائل جنسی را تنها برای بچه دار شدن تحمل کرده باشند، اما پس از زایمان آن را غیرضروری تشخیص می‌دهند. در حالی که فعالیت جنسی لذت بخش، بخشی از صمیمیت زناشویی است و به تداوم روابط زن و شوهر کمک می‌کند.

پذیرش نقش مادری

سازگاری با یک نوزاد به پشتوانه ای قوی نیازمند است. خانم‌هایی که خودشان مراقبت‌های مادرانه کمتری را دریافت کرده و یا فاقد این حمایت‌ها بوده‌اند، سازگاری با نقش مادری را بسیار مشکل می‌دانند و این مشکل را با حمایت و مراقبت بیش از حد خودشان از نوزاد، جبران می‌کنند و به این ترتیب، وقت کمتری برای پرداختن به خود و یا همسرشان خواهند داشت.

وجود مشکلات درروابط همسران

بسیاری از افراد برای حل مشکلات زن و شوهرهایی که با هم اختلاف دارند توصیه می‌کنند زوج، بچه دار شوند تا روابطشان مستحکم تر شود، در حالی که این توصیه در اغلب مواقع درست نیست. مشکلات ارتباطی پیش از تولد کودک، اغلب با تولد فرزند تشدید می‌شود و این امر بر روابط جنسی نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین والدین باید تشویق شوند که احساسات خود را با هم مطرح کرده و به اشتراک بگذارند. از هر خلوتی برای تبادل افکار و آرزوهایتان با هم استفاده کنید.

مشکلات ارتباطی شوهر

مردان نیز ممکن است پس از تولد کودک، دچار کاهش فعالیت‌های جنسی شوند و کنار آمدن با نقش جدیدشان را به عنوان پدر مشکل بیابند. در این موارد پدران آسیب پذیر تر و حساس تر شده و نیازمند حمایت بیشتری هستند و از توجه مطلق همسرشان به کودک شکایت دارند.

احساس والدین در مورد ترس از مشاهده توسط نوزاد

بسیاری از والدین از اینکه به محض آغاز فعالیت جنسی، کودک بیدار شده و شیر می‌خواهد شکایت دارند.

روابط جنسی و شیردهی

شیردهی آثار حسی بسیاری دارد، اما ممکن است زنان شیرده ، خستگی و عدم علاقه به فعالیت جنسی را در این دوران تجربه کنند. بسیاری از خانم‌ها احساس می‌کنند نیاز بدنشان به تماس حسی با برقراری شیردهی، برطرف شده و نیازمند تماس حسی بیشتری با همسرشان نیستند. در حالی که عده‌ای دیگر شیردهی را تجربه‌ای حسی و عمیق دانسته و در طی آن به ارگاسم می‌رسند. پرشیر بودن سینه‌ها نیز از نظر بسیاری از همسران خوشایند است، ولی عده‌ای آن را نامطلوب می‌دانند.

اثر شیردهی بر میل جنسی شناخته شده، بعضی از خانم‌ها، با تغییری درفعالیت و میل جنسی خود مواجه نمی‌شوند، ولی عده‌ای دیگر این کاهش را تجربه می‌کنند. براساس یکی از پژوهش‌ها، میل جنسی زنان شیرده درمقایسه با گروهی که کودکانشان را با شیشه تغذیه می‌کنند، کاهش نشان می‌دهد.

اینستاگرام دکتر صالحی

برگرفته از وبسایت همکار گرامی سرکار خانم دکتر مولایی نژاد

همشهریان عزیز، برای بهره‌مندی از درمان‌ بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری که هم در زنان و هم مردان مشاهده می‌شود به متخصص اورورلوژِی در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مینو راد [ 1402-07-01 ]
سلامدکتر جان تا چند وقت بعد زایمان طبیعی میتونیم نزدیکی داشته باشیم ؟؟ شنیدم میگن دو ماهی نباید رابطه داشت آیا درسته ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
وجود خون در ادرار نشانه چیستوجود خون در ادرار نشانه چیست

وجود خون در ادرار و دفع لخته خون یکی از موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری است که نیاز به مراجعه فوری به پزشک متخصص و بررسی علل این عارضه دارد ... ادامه مطلب

سندروم مثانه دردناکسندروم مثانه دردناک

سندروم مثانه درناک یا اینترستیشیال سیستیتیس، جزو بیماری‌های مزمن کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که با علائمی مانند؛ سوزش ادرار، تکرر ادرار، حساسیت یا درد لگن و احساس درد و فشار در مثانه همراه است. شدت این علائم بسته به پیشرفت بیماری، از شخصی به شخص دیگر ممکن است متفاوت باشد ... ادامه مطلب

اختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درماناختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درمان

برقراری روابط جنسی یک حق اساسی انسانی در همه سنین می باشد و این طرز فکر که افراد مسن تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند کاملا غلط است . ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین