منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک ناباروریواریکوسلکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری / آزمایش آنالیز منی یا اسپرموگرام

آزمایش آنالیز منی یا اسپرموگرام

آنچه در این مطلب میخوانید

آزمایش‌های تشخیصی اولیه :

1) آزمایش آنالیز منی یا اسپرموگرام یا Semen Analysis

در بررسی توانایی باروری آقایان پس از شرح حال و معاینه نخستین آزمایش درخواستی پزشکان اسپرموگرام یا آنالیز مایع منی (Semen Analysis) می‌باشد. در مقایسه با تست‌های قند خون یا تیروئید که اگر از یک سطح مشخصی به عنوان نمونه قند خون بالاتر باشد، تشخیص دیابت داده می‌شود، در مورد اسپرموگرام این گونه نیست.

اعداد اعلام شده برای سطح نرمال اسپرموگرام تنها اعداد و آماری است که از بررسی آزمایش اسپرموگرام افراد بارور در جمعیت‌های مشخص استخراج شده‌اند. اگر اعداد آزمایش فردی منطبق بر اعداد رفرنس یا مبنا نباشد به معنی این که فرد نابارور می‌باشد نیست و از سوی دیگر، اگر اعداد آزمایش اسپرموگرام فردی در محدوده نرمال باشد، به هیچ عنوان تضمین کننده بارور بودن فرد نمی‌باشد.

برای قضاوت صحیح تر باید حداقل دو تا سه آزمایش که با فاصله یک تا دو هفته از یکدیگر انجام شده اند، تهیه گردد. بهتر است این آزمایش در مراکز ناباروری یا آزمایشگاه‌هایی که آموزش ویژه در مورد انجام این آزمایش دیده‌اند، انجام گردد.

بیشتر بدانید: هماتواسپرمیا یا خون در مایع منی چیست؟

نحوه نمونه گیری

برای انجام آزمایش بهتر است بین دو تا هفت روز قبل از انجام آزمایش انزال یا نزدیکی رخ نداده باشد (زمان ایده آل 24 تا 48 ساعت می‌باشد). درآزمایشگاه‌های مراکز ناباروری معمولا اتاق ویژه نمونه گیری در اختیار زوجین قرار می‌گیرد، اما اگر نمونه دادن در این مکان ها دشوار باشد، می‌توان نمونه را در منزل تهیه نمود و کمتر از نیم ساعت در دمای بدن (ظرف نمونه چسبیده به بدن)، آن را به آزمایشگاه رساند.

ظرف نمونه گیری باید از آزمایشگاه گرفته شود و کاملا تمیز باشد. دهانه ظرف نیز باید به اندازه کافی گشاد باشد. نمونه باید حداکثر طی یک ساعت پس از انزال مورد بررسی قرار گیرد.

بهتر است نمونه با دست و با روش تحریک مصنوعی و بدون بکار بردن صابون یا مواد لغزنده کننده که می‌توانند اسپرم کش باشند تهیه شود. به هیچ عنوان از کاندوم برای جمع آوری نمونه نباید استفاده نمود. البته در برخی مراکز کاندوم‌های مخصوص بدون مواد آسیب رسان به اسپرم‌ها وجود دارد، که می‌توان با سهولت بیشتری نمونه داد.

اگر نمونه با روش نزدیکی تهیه شود، احتمال آلودگی نمونه با ترشحات واژن و نتایج کاذب وجود دارد. دقت شود که تمام نمونه در ظرف ریخته شود و بهتر است با در دست گرفتن ظرف نمونه گیری دمای آن را به دمای بدن نزدیک نمود.

اینستاگرام دکتر صالحی

تفسیر آزمایش اسپرموگرام

در آزمایشگاه نمونه با روش چشمی یا با کمک نرم افزار کامپیوتری و یا ترکیبی از دو روش آنالیز می‌گردد. اعداد مبنا بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی تعریف می‌شوند و درحال حاضر دو ویرایش مربوط به سالهای 1992 و 2010 با تفاوتهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفسیر این آزمایش به عهده پزشک می‌باشد.

Motility یا حرکت اسپرم‌ها

در طبقه بندی قدیم چهار درجه بندی برای حرکت اسپرم‌ها در نظر گرفته شده بود که پس از مشاهده اسپرم‌ها در زیر میکروسکوپ برحسب میزان سرعت آن ها در این چهار گروه با معیار درصد بیان می‌شدند. که به صورت A وB وC وD یا 4 و3 و2 و1 تعریف می‌گردد. که A معادل 4 بوده و به معنی حرکت سریع اسپرم‌ها می‌باشد. همچنین D معادل 1 بوده و به معنی اسپرم‌های بدون حرکت یا immotile می‌باشد. در این تقسیم بندی حداقل حرکت A>25% یا A+B>50% باید باشد. کمبود حرکت اسپرم‌ها، آستنوسپرمی نامیده می‌شود.

بهترین آزمایش تشخیص بارداری در آقایان در اصفهان

در سیستم گریدینگ (درجه بندی) جدید سرعت اهمیت کمتری دارد و این که اسپرم حرکت رو به جلو داشته باشد، در اولویت قرار دارد و حرکت اسپرم ها در 3 گروه تقسیم میگردد:
1) حرکت پیشرونده (Progressive motility)
2) حرکت غیرپیشرونده (Non progressive motility)
3) بی حرکت (Immotile)

در این سیستم درصد حرکت پیشرونده اسپرم‌ (Progressive motility) حداقل 32% و کل اسپرم‌های دارای حرکت باید حداقل 40% باشند. کاهش حرکت اسپرم‌ها آستنوسپرمی نامیده می‌شود.

Morphology یا شکل اسپرم‌ها

شکل ظاهری اسپرم‌ها زیر میکروسکوپ معیارهای مشخصی دارد که توسط فرد ماهر یا دستگاه‌های کامپیوتری ویژه تعیین می‌گردد. درصد شکل طبیعی اسپرم‌ها در سیستم قدیمی حداقل 14% و در سیستم جدید حداقل 4% می‌باشد. اگر شکل اسپرم‌ها در نمونه ای کمتر از این اعداد باشد، تراتوسپرمی گفته می‌شود.

WBC یا گلبول سفید

میزان طبیعی آن کمتر از یک میلیون در میلی لیتر است. مقادیر بیشتر از این مطرح کننده عفونت یا التهاب مایع منی بوده و لکوسیتوسپرمی نامیده می‌شود.

Viability یا Vitalityیا تست زنده بودن اسپرم‌ها: در مواردی که اسپرم‌ها بی حرکت هستند، برای بررسی زنده بودن آنها از روشهای رنگ آمیزی‌های ویژه استفاده می‌شود. در سیستم قدیمی میزان زنده بودن اسپرم ها حداقل 75% و در سیستم جدید 58% درنظر گرفته شده است.

2) سونوگرافی

در این روش با کمک امواج صوتی تصویر اعضاء نرم داخلی بدن بازسازی و روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود. اشعه زیان آور نیز ندارد. در مورد سیستم ادراری تناسلی آقایان سونوگرافی از بیضه‌ها و کلیه‌ها و مجاری ادراری و پروستات قابل انجام است.

در این روش پروب یا وسیله ثبت کننده دستگاه سونوگرافی روی بدن قرار گرفته و اطلاعاتی در مورد سایز بیضه‌ها و محل آنها، وجود توده یا کیست داخل بیضه‌ها یا اعضا مجاور، تجمع مایع اطراف بیضه‌ها (هیدروسل )، فتق، همچنین درمورد سایز پروستات، وجود کیست یا توده داخل آن و سنگ‌ها و توده‌های سیستم ادراری در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

برای بررسی دقیق تر کیسه‌های منی یا پروستات می‌توان از سونوگرافی ترانس رکتال (از راه مقعد) کمک گرفت. سونوگرافی باید توسط یک فرد ماهر انجام گردد.

3) آزمایش‌های هورمونی

در مواردی که تعداد اسپرم‌ها صفر یا بسیار پایین باشد (کمتر از 5 میلیون) یا در شرح حال، اختلال در میل جنسی یا سفتی آلت (نعوظ) باشد نیاز به بررسی هورمونی است. مهمترین آنها عبارتند از: آزمایش‌های تیروئید، غده هیپوفیز (FSH, LH, Prolactin) و هورمون مردانه یا تستوسترون. در صورت نیاز برخی آزمایش های تخصصی دیگر نیز انجام خواهند شد.

آزمایش های تکمیلی

1) تست‌های ارزیابی آسیب DNA اسپرم (DFI=DNA Fragmentation Index)

در برخی موارد بنا به صلاحدید پزشک، نیاز به چک کردن وضعیت DNA و ساختار ژنتیکی اسپرم می‌باشد. این روشهای تخصصی در مراکز مجهز قابل انجام می‌باشد و روشهای شایعتر و دقیق تر آن عبارتند از: تست‌های Tunel و SCSA که با کمک آنها میزان آسیب یا قطعه قطعه شدن (Fragmentation)DNA اسپرم بررسی می‌گردد. کاربرد این تست‌ها در موارد سقط مکرر، شکست‌های متعدد روشهای کمک باروری، مدت زمان طولانی ناباروری، بیماری‌های زمینه‌ای مانند سرطان‌ها یا شیمی درمانی و پرتودرمانی پس از آن، سن بالا، مواجهه با مواد سمی یا شیمیایی یا مصرف طولانی مدت سیگار و مواد مخدر و ... می‌باشد.

2) آزمایش های ژنتیکی

در مواردی که تعداد اسپرم‌ها صفر یا بسیار پایین باشد یا در معاینه ناحیه تناسلی نکته خاصی مشاهده گردد (مانند مبهم بودن دستگاه تناسلی خارجی یا دوجنسی بودن) یا در موارد سقط مکرر نیاز به بررسی ژنتیکی است. کاریوتایپ یا شمارش و تعیین نوع کروموزوم‌ها در راس این آزمایش‌ها قرار دارند و در یک مرد نرمال گزارش آن به صورت 46XY می‌باشد.

3) وازوگرافی

یا عکس رنگی از لوله واز (منی بر) یکی از روشهای تشخیصی تکمیلی در مردانی است که شک به انسداد در آنها وجود دارد. در این روش در اتاق عمل و زیر بیهوشی ماده رنگی داخل لوله واز تزریق می‌گردد و عکس برداری انجام می‌شود. در صورت انسداد محل آن مشخص می‌گردد.

همانطور که می‌دانید، طبق نظر بسیاری از کارشناسان و متخصصان فعال در زمینه ارتباطات جنسی، یکی از مهمترین دلایل تداوم زندگی مطلوب زناشویی می‌تواند با کیفیت بودن این روابط باشد. همشهریان گرامی، اگر با مشکلاتی در این باره مواجه هستید، با مراجعه به متخصص اختلالات جنسی در اصفهان، به رفع آن بپردازید و با این امر سطح کیفی زندگی مشترک خود را بالا ببرید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسین نظری [ 1402-10-16 ]
با سلام و ادب، احتراما، امکان تفسیر آزمایش اسپرم وجود دارد؟ با تشکر

زهرا سلیمی [ 1402-08-07 ]
آزمایش اسپرم همسرم را را تفسیر میکنید

فرهاد خوشنوا [ 1402-04-28 ]
سلام آزمایش اسپرم دادم گفتن واریکوسل دار نمیتونی بچه دار بشی لطفا راهنمایی کنید ۴۲ سالمه

امید [ 1401-05-10 ]
سلام و خسته نباشید اگر حرکت پیشرونده زیر ۳۲ باشد ولی مجموع غیرپیشرونده و پیش رونده بیشتر از ۵۰ باشد باز هم موجب ناباروری می شود؟

علی محمدی [ 1401-05-10 ]
جواب ازمایش

محمد کوهی [ 1400-10-18 ]
من چه جوری میتونم ازمایشما بفرسم آقای دکتر نظر بدن

محسن محمدی تبار [ 1400-10-16 ]
مشگل اسپرم دارم ضعیفن

بی نام [ 1400-09-24 ]
سلام کسی میتونه راهنماییم کنه در مورد ازمایش اسپرموگرام

معصومه [ 1396-11-28 ]
خیلی بهم کمک کردین.تشکر

نژادالحسینی [ 1396-03-18 ]
باعرض سلام وخسته نباشید ازمایش اسپرم همسرم تعداداسپرم را صفر نشان میدهد.امکان بچه دار شدن و درمان هست یاخیر

مهدی م [ 1395-11-08 ]
مواددراسپرم تاثیرمیگذارد

رها [ 1395-06-24 ]
عالی بود.ممنون از اطلاعاتی که در سایت گذاشتید.سپاس

علی [ 1395-05-16 ]
بسیار خوب و قابل فهم مرسی دکتر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

وجود خون در ادرار نشانه چیستوجود خون در ادرار نشانه چیست

وجود خون در ادرار و دفع لخته خون یکی از موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری است که نیاز به مراجعه فوری به پزشک متخصص و بررسی علل این عارضه دارد ... ادامه مطلب

درباره نارسایی حاد و مزمن کلیه چه می دانید؟درباره نارسایی حاد و مزمن کلیه چه می دانید؟

افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه ممکن است سال ها دچار این بیماری باشند اما چون علامت خاصی ندارند به صورت آرام کلیه‌ شان از بین رود. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین