منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
دکتر قهرمان نژادجراحی میکروسکوپیک واریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی / چه کسانی در معرض بیماری مقاربتی قرار دارند؟

چه کسانی در معرض بیماری مقاربتی قرار دارند؟

بیماری‌های منتقله از طریق تماس جنسی (مقاربتی) همانطور که از نامشان پیداست، از طریق ارتباط جنسی منتقل می‌شوند. به همین دلیل همه افرادی که روابط جنسی دارند، مستعد ابتلا به این بیماری‌ها هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

راههای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی

برای پیشگیری از این بیماری‌ها و مصونیت صد درصد در قبال آنها، نداشتن ارتباط جنسی تنها راه کار است که البته چنین چیزی تقریبا مقدور نیست. ولی با رعایت نکاتی که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد. ریسک ابتلا به این بیماری‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.

رعایت مواردی که از مبتلا شدن به بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کند

تعداد حداقلی پارتنرها

اولین نکته حائز اهمیت، تعداد حداقلی شرکای جنسی است. بدون مداخله در باورها و سبک زندگی هر شخص و فقط به دلیل ایمنی در قبال بیماری‌های مهلکی مانند ایدز و هپاتیت B ، توصیه می‌کنیم در صورت تاهل ارتباط جنسی را فقط با همسرتان محدود کنید و در صورت مجرد بودن با شخصی ارتباط داشته باشید که تا حد زیادی از سلامتی و ایمن بودن او مطمئن هستید و بدانید با شخص دیگری رابطه جنسی ندارد.

استفاده از کاندوم

با وجود اینکه ابزار محافظتی مانند کاندوم در برابر همه بیماری‌های مقاربتی، مصونیت ایجاد نمی‌کنند و در بیماری‌هایی که ضایعات پوستی دارند مانند زگیل تناسلی و تبخال نمی‌توانند شما را محافظت کنند (کاندوم کل پوست ناحیه تناسلی و اطراف آن را پوشش نخواهد داد) و در صورت برخود پوست با فرد مبتلا، امکان انتقال بیماری بسیار زیاد است، ولی تاکید می‌کنیم در صورت داشتن ارتباط با افراد نا مطمئن حتماً از این وسیله استفاده کنید. کاندوم در بیماری‌هایی مانند سوزاک ، ایدز و هپاتیت B و کلامیدیا می‌تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد.

درمان بیماری های مقاربتی در اصفهان

دفع ادرار پس از ارتباط جنسی

جریان ادرار مهمترین مکانیسم دفاعی در مقابل ورود عوامل بیماری زا به بدن است. توصیه می‌شود بلافاصله بعد از ارتباط جنسی ادرار کنید و با این کار اجازه ندهید میکروبها وارد مثانه و پروستات شوند.

آیا در افراد باکره نیز بیماری‌های تناسلی انتقال پیدا می‌کند؟

الزاماً دخول تناسلی تنها راه انتقال بیماری‌های مقاربتی نخواهد بود. برخی از این بیماری‌ها، همانطور که اشاره شد به دلیل ضایعات پوستی، با هر تماسی (پوستی، دهانی، مقعدی و ...) انتقال پیدا می‌کنند. مثل تبخال و زگیل تناسلی ، ولی سرایت بیماری‌هایی مانند سوزاک، اچ پی وی، ایدز و ... از طریق ترشحات جنسی است.

آدرس اینستاگرام

گاهی ممکن است یک عفونت واژن از طریق خانم به همسرش که تنها شرکای جنسی هم هستند، منتقل شود و به پروستات مرد سرایت کند و حتی منجر به عفونت، آبسه و گاهی عمل جراحی شود. برای جلوگیری از ایجاد این عوارض باز هم توصیه می‌کنیم حتماً بلافاصله پس از ارتباط جنسی، حتی با همسر خود، ادرار کنید و در صورت مواجهه با هر موردی (درد، ترشحات غیرمعمول، سوزش، خارش، ایجاد ضایعه جدید، تغییر ضایعات قبلی و ...) به متخصص اورولوژی یا پزشک زنان مراجعه نمایید.

شهروندان گرامی! برای بهره مندی از کرایوتراپی ، به عنواندرمان زگیل تناسلی می‌توانید به متخصصان اورولوژی فعال در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سپیده سعیدی [ 1402-06-31 ]
سلام من رابطه جنسی بدون کاندوم داشتم و بعضی اوقات لکه یا خون ریزی دارم و معمولا با سوزش و درد همراهه بعد 1 الی 2 روز خونریزی یا لکه متوقف می شود علتش چی میتونه باشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیهرژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیه

تغذیه و سنگ های کلیوی باهم ارتباط مستقیم دارند، بنابراین یکی از راهکارهای مقابله با سنگ کلیه این است که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. ... ادامه مطلب

بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟

وارت تناسلی یا زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی است ... ادامه مطلب

التهاب گلومرول های کلیه (گلومرلونفریت)التهاب گلومرول های کلیه (گلومرلونفریت)

گلومرولونفریت یکی از بیماری های کلیوی است. در این بیماری گلومرول ها دچار التهاب می شوند. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین