منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلمشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / کلیه نعل اسبی و عوارض آن

کلیه نعل اسبی و عوارض آن

انسانها معمولاً با 2 کلیه متولد می شوند؛ که این دو کلیه به شکل کامل، مجزا از هم و در دو طرف ستون فقرات جای گرفته. اما در برخی از افراد به طور مادرزادی کلیه ها به هم چسبیده‌اند؛ که به این نوع از ناهنجاری در سیستم ادراری، کلیه نعل اسبی گفته می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر شما یا فردی از نزدیکانتان به این عارضه مبتلا هستید، با مطالعه ادامه این مقاله، می‌توانید اطلاعات نسبتاً جامعی در مورد کلیه نعل اسبی و کلیه عادی دریابید.

کلینیک تخصصی کلیه و مجاری ادرای دکتر پیمان صالحی در اصفهان، پذیرای بیماران مبتلا به امراض کلیوی می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت، با شماره‌ 35548081 031 تماس حاصل فرمایید.

کلیه نعل اسبی چیست و میزان شیوع آن چقدر است؟

همانطور که بیان شد، کلیه نعل اسبی عارضه‌ای مادر زادی است که از هر 500 نوزاد متولد شده، یکی به آن مبتلا می‌باشد. در این نوزادان به جای دو کلیه، یک کلیه دو بخشی وجود دارد که با رشد کلیه های جنین در انتهای تحتانی از ناحیه لگن، به هم متصل شده‌اند؛ و به شکل نعل اسب (چیزی شبیه به حرف U انگلیسی)درآمده‌اند. به گفته محققان این اتفاق در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد.

محل قرارگیری کلیه نعل اسبی

کلیه نعل اسبی اغلب نسبت به کلیه طبیعی در جای پایین تر و بیشتر متمایل به جلوی بدن قرار دارد؛ به همین دلیل ریسک آسیب دیدگی این کلیه، در صورت اصابت ضربه به شکم نسبت به کلیه های طبیعی بیشتر است.

عوارض کلیه نعل اسبی

وظایف کلیه ها چیست؟

دستگاه ادراری سیستم تخلیه بدن است که شامل دو کلیه ، دو حالب ، مثانه و مجرای ادرار می‌باشد.
کلیه های سالم شب و روز برای پاکسازی خون ما کار می کنند. این دو اندام لوبیایی شکل، درست زیر دنده ها متمایل به پشت بدن، در طرفین ستون فقرات قرار دارند. کلیه ها در واقع فیلتر اصلی بدن هستند. آنها در هر ۲۴ ساعت مقادیر زیادی از مایعات بدن را تصفیه و به جریان خون بازمی‌گردانند. کلیه‌ها با خارج نمودن ترکیبات مضر و آب اضافی از خون، ادرار تولید می‌کنند. ادرار از کلیه ها به مثانه منتقل می شود و از طریق مجرای ادرار خارج می‌گردد.
سه وظیفه عمده کلیه ها عبارتند از :

  1. تعادل مایعات: سطح الکترولیت مایعات در بدن (به عنوان مثال ، سدیم ، پتاسیم ، کلسیم ،منیزیم و ...)
  2. تبدیل مواد زائد به ادرار
  3. تنظیم فشار خون

کلیه نعل اسبی ریسک آسیب به کلیه و ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش می‌دهد. در این شرایط ممکن است، عملکرد حیاتی کلیه دچار اختلال گردد. به عنوان مثال تومورهای سرطانی تا حدودی در کلیه های نعل اسبی بیشتر از کلیه های طبیعی دیده می‌شوند.

تشخیص کلیه نعل اسبی

بیشتر افرادی که کلیه نعل اسبی در آنها تشخیص داده می‌شود، غالباً به دلایل دیگری به پزشک مراجعه نموده‌اند که پزشک در حین معاینه به این بیماری پی می‌برد. گاهی هم پزشک اورولوژیست با مشاهده علائم موجود در بیمار، پی به این عارضه می‌برد. برخی از اقدامات می‌توانند پزشک متخصص را در مورد تشخیص این بیماری کمک نمایند که این اقدامات عبارتند از:

همچنین پزشک ممکن است برای بررسی عملکرد کلیه ها درخواست آزمایش خون نماید.

اگر در افرادی که داری کلیه نعل اسبی هستند، علائمی وجود نداشت، نیاز به اقدامات درمانی نمی‌باشد.

دو عارضه شایع دیگری که در مبتلایان به کلیه نعل اسبی بیش از سایرین دیده ‌می‌شود انسداد مجرای ادرار و برگشت ادرار از مثانه است؛ که هر دو عارضه با روش جراحی قابل درمان می‌باشند.
کلیه‌های نعل اسبی نیز مانند کلیه های طبیعی ممکن است دچار سنگ کلیه گردند که جراحی برای رفع انسداد یا سنگ کلیه در حالب معمولاً موفقیت آمیز است و با مشکل خاصی روبرو نخواهد بود.

آدرس صفحه اینستاگرام

امروزه با پیشرفت های چشمگیر در عرصه پزشکی، ناباروری زوجین نیز در اکثر موارد قابل رفع می‌باشد. دکتر پیمان صالحی متخصص اورولوژی در اصفهان آماده ارائه خدمات درمان ناباروری مردان ، با پیشرفته ترین متدهای درمانی می‌باشد. جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :امینه ملاحی [ 1402-11-29 ]
پسرم کلیه نعل اسبی داره میخواستم بپرسم هزینه عمل که بکنم چقدر هستش الان پسر من 7سالش هست تاکی وقت داره عمل کنه

گلاله علی زاده [ 1402-07-11 ]
باسلام من کلیه هام چسبندگی نعل اسبی است وشدیدا درد دارم وهرجارفتم گفتن درمان نداره جزاینکه مایعات بخورید

مبینا ایرندکانی [ 1400-09-24 ]
سلام من هم کلبه نعل اسبی دارم و همیشه دچار دل درد می شوم و من دکتر پورمند را به شما معرفی می کنم خیلی دکتر خوبی هست من هر دفعه پیش ایشون میرم واقعا خیلی ممنون از اقای دکتر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
التهاب مثانه یا سیستیتالتهاب مثانه یا سیستیت

التهاب مثانه را سیستیت (Cystitis) بیماری است که شیوع آن در خانم‌ها بیش از آقایان می‌باشد. این عارضه ممکن است پیامد عفونت مثانه یا سندروم مثانه دردناک و غیره باشد. اغلب افراد التهاب مثانه را همان عفونت مثانه تصور می‌کنند، که البته چنین نیست ... ادامه مطلب

واریکوسل چیست و چگونه درمان میشودواریکوسل چیست و چگونه درمان میشود

واریکوسل یکی از شایعترین دلایل کاهش تولید اسپرم، همچنین معیوب شدن و تقلیل کیفیت اسپرم است که منجر به ناباروری مردان می‌شود . با این وجود همه مبتلایان به بیماری واریکوسل با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد و واریکوسل در باروری آنها اثرگذار نخواهد بود ... ادامه مطلب

آیا میتوان در طول درمان ناباروری نزدیکی کرد؟آیا میتوان در طول درمان ناباروری نزدیکی کرد؟

امروزه با پیشرفت علم پزشکی و فناوری، درمان مشکلات باروری با موفقیت بیشتری نسبت به قبل انجام می‌ شود. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین