منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
کلینیک درمان اختلالات جنسیمشاوره غیر حضوریجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری / صفر بودن تعداد اسپرم یا آزوسپرمی

صفر بودن تعداد اسپرم یا آزوسپرمی

تعریف آزوسپرمی عبارت است از مشاهده نشدن حتی یک عدد اسپرم در آزمایش منی. برای اطمینان از صحیح بودن این مساله تنها به یک آزمایش نباید بسنده کرد و نیاز به حداقل دو یا سه آزمایش مایع منی که ترجیحاً در مرکز ناباروری انجام شده می‌باشد، در این فرایند باید سانتریفیوژ مایع منی نیز انجام گردد تا اگر اسپرمی یافت شد، گزارش گردد.

آزوسپرمی سه علت اصلی دارد که عبارتند از:

1- اختلالات هورمونی یا غددی
2- اختلالات مربوط به خود بیضه‌ها و فرایند تولید اسپرم در بیضه‌ها یا اسپرماتوژنز
3- انسداد در مسیر انتقال اسپرم
برای تشخیص اینکه کدامیک از موارد بالا باعث صفر شدن شمارش اسپرم‌ گردیده است، نیاز به شرح حال و معاینه دقیق و درخواست آزمایشات هورمونی تکمیلی می‌باشد. و هر کدام نیز درمان ویژه خود را نیاز دارند.

اختلالات هورمونی یا غددی

بیماری‌هایی که سبب شوند تولید و ترشح هورمون‌هایی که تولید اسپرم و هورمون مردانه (تستوسترون) درون بیضه‌ها را تحریک می‌کنند، یعنی هورمون های FSH و LH دچار اختلال گردند، می‌توانند باعث صفر شدن تعداد اسپرم‌ها شوند. در راس این بیماری‌ها می‌توان به کم کاری غده هیپوفیز یا سندرم کالمن که همراه با اختلال در حس بویایی است اشاره نمود. تشخیص این بیماری با شرح حال بلوغ دیررس و نمایان نشدن صفات ثانویه جنسی مانند رویش موهای بدن وآلت و بیضه‌های کوچک، اختلال میل جنسی و سفت شدن آلت و در نهایت با آزمایشات هورمونی به راحتی امکان پذیر است. هورمون‌های هیپوفیز در این افراد پایین تر از حد نرمال (کمتر از یک) می‌باشد. برای تکمیل اطلاعات و تشخیص نهایی این بیماران نیاز به انجام ام آر آی مغز نیز می‌باشد.

بیشتر بدانید: درمان آزوسپرمی

درمان این گروه در زمانی که فرد مجرد باشد یا هنوز قصد بچه دار شدن نداشته باشد تزریق آمپول تستوسترون با فواصل هر دو تا چهار هفته است تا صفات ثانویه جنسی و میل جنسی و رشد آلت حالت مردانه پیدا کنند. هرگاه فرد قصد بچه دارشدن داشته باشد باید آمپول‌های هورمونی خاصی با دستور ویژه برای وی تجویز گردد و هر سه ماه آزمایش نطفه انجام شود که در این فرایند مدت درمان حداقل دو سال می‌باشد. البته ممکن است بارداری با روش طبیعی طی دو سال اول رخ دهد، در غیر اینصورت با توجه به آزمایش اسپرموگرام برای فرد تصمیم گیری خواهد شد.

اختلالات مربوط به خود بیضه‌ها و فرایند تولید اسپرم در بیضه‌ها یا اسپرماتوژنز

در این گروه بیماری های گوناگونی قرار دارند. در گام نخست باید دید آیا بیضه‌ها درون کیسه بیضه قرار دارند یا خیر؟ اندازه و قوام آنها چگونه است؟ آیا وازدفران یا لوله انتقال منی در معاینه لمس می‌شود؟
اگر بیضه‌ها لمس نشوند از نظر بیضه نزول نکرده یک یا دوطرفه کانال های اینگوینال باید لمس شوند و سونوگرافی از آنها انجام گردد. از بیماری‌های شایع این گروه می‌توان به نداشتن بیضه‌ها، واریکوسل ، عفونت بیضه‌ها (ارکیت) ، تورشن یا پیچ خوردگی بیضه‌ها، اختلال کروموزومی یا علل ناشناخته ای که باعث توقف تولید اسپرم در بیضه‌ها می‌گردند اشاره نمود.

در این موارد پس از معاینه و بررسی هورمونی که معمولا هورمون‌ها نرمال یا افزایش یافته هستند برای تشخیص ماهیت بیماری و اینکه آیا تولید اسپرم در بیضه‌ها انجام می‌گردد یا خیر باید از بیضه‌ها نمونه برداری یا بیوپسی انجام داد و بافت‌های برداشته شده را برای دو آزمایشگاه آندرولوژی و پاتولوژی فرستاد تا در صورت مشاهده اسپرم فریز گردند و بعدا از آنها برای همسر فرد استفاده شود (با روش کمک باروری به نام میکرو اینجکشن یا ICSI )

درمان صفر بودن اسپرم یا  آزوسپرمی در اصفهان

انسداد در مسیر انتقال اسپرم

اگر کل فرایند هورمونی و تولید اسپرم‌ها نرمال باشد و جواب نمونه برداری بیضه‌ها کاملا نرمال باشد، این شک ایجاد می‌شود که شاید انسدادی در مسیر انتقال اسپرم‌ها از خروجی بیضه‌ها به مجاری انزالی وجود داشته باشد که مانع حضور اسپرم‌ها در مایع منی گردند. از علل شایع این گروه می‌توان به وازکتومی (بستن لوله مردان)، تشکیل نشدن لوله واز یا منی بر، یا اسیب لوله‌های منی بر در عمل‌های جراحی قبلی مانند فتق یا بیماری‌های عفونی مزمن یا انسداد در اپیدیدیم در اثر ضربه ها یا عمل‌های جراحی قبلی یا عفونت‌ها اشاره نمود. انسداد مجاری انزالی در پروستات نیز در این گروه قرار دارد.

تشخیص آژنزی یا تشکیل نشدن لوله ها با معاینه مشخص می‌گردد. اگر لوله های واز لمس می‌شوند و بررسی هورمونی نیز نرمال است حجم مایع منی در تشخیص کمک کننده است اگر حجم مایع منی کمتر از دو سی سی باشد باید برای بررسی انسداد مجاری انزالی فروکتوز مایع منی اندازه گیری شود و سونوگرافی از راه مقعد برای ارزیابی کیسه های منی انجام شود.

آدرس اینستاگرام

از درمان های این گروه می‌توان به عمل بازگشت وازکتومی( وازووازوستومی ) یا عمل اتصال واز به اپیدیدیم (وازواپیدیدیموستومی) یا رزکت کردن یا تراشیدن مجاری انزالی اشاره نمود. در برخی موارد برای بدست آوردن اسپرم باید با روشهای گوناگون از بیضه‌ها نمونه برداری نمود و برای میکرواینجکشن استفاده نمود.

به دلیل مراجعات فراوانی که به متخصص کلیه و مجاری ادراری ، برای دانستن اندازه نرمال آلت تناسلی می‌شود، بر آن شدیم مطلبی در این باره تهیه نماییم و اطلاعات دقیقی در این مورد به کاربران ارائه دهیم. برای مطالعه مقاله اندازه نرمال آلت تناسلی در مردان کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمد داوودی [ 1402-09-18 ]
سلام من تریاک مصرف میکنم آزمایش اسپرم گرفتم و۲ درصد اسپرم موفق دارم باید چکار کنم بتونم بچه دارشم

مھدی غلامی [ 1402-04-16 ]
منم مشکل ناباروری دارم

امیر [ 1402-03-25 ]
سلام من عمل فتق داشتم الان آزمایش دادم اسپرم صفر میباشد باید چکار کنم

محمد [ 1400-09-29 ]
آیا وازکتومی بازگشت دارد یعنی فردی که وازکتومی کرده می تواند صاحب فرزند شود؟

علی اصغرنعیمایی [ 1400-07-16 ]
واریکوسل عمل کردم خوبه شدنمیدونم چراسپرم صفره

عباس [ 1399-10-28 ]
سلام من درمرکز ناباروری عمل کردم علت نداشتن اسپرم باید چکار کنم ممنون

فتانه ادینه [ 1397-07-29 ]
سلام اگه میشه درموردازواسپرم غیرانسدادی ام توضیح بدید.ایابعداز عمل بیوبپسی اگه باز نتیجه صفر بود راهی هست یا نه؟

قسیم [ 1396-05-16 ]
سلام جناب دکتر اسپرم من صفر است سه سال شده از ازدواجم چند بار با دکتر ها مرجع کردم من در افغانستان و در کابل زندگی میکنم

فرشته امینی [ 1396-03-29 ]
شوهرمن 14ساله لوله هاشو بسته و الان ازعید تا حاالا عمل کرده وباز کرده.میخام بدونم امیدی ب بچه دار بودنه ما میشود یاخیر؟

امید قدیانی [ 1395-10-24 ]
سلام خسته نباشین من میخواسم استرویئد مصرف کنم میخواستم ببینم من که مشکل اسپرماتوسل دارم اسیبی میزنه یا بیشترش میکنه؟؟ ممنون میشم جواب بدین

محمدمحمدی [ 1395-10-02 ]
بیضه سالم واریکوسل ندارم. باز اسپرمم صفره دلیلش چیه؟؟

ابراهیم هزامی [ 1395-06-18 ]
سلام عليكم من 62سالم هست لطفا کمکم کنید بچه دارشوم مرکز درمانی را بمن معرفی کنید تا مراجعه کنم بلکه خداوند متعال تفضل بکند و من بچه دار شوم ممنونم

خداداد [ 1395-05-18 ]
باعرض سلام شریفی هستم از افغنستان اسپرم صفر است باید چه کار کنم لطفآ رانمایی کنید

امید مرادی [ 1395-04-05 ]
سلام ادرستون یا شماره تماستون رو میخاستم

فرزانه [ 1394-12-11 ]
باسلام شوهرم تودوران مجردی تصادف کردوبعدش عمل واریکوس انجام داده الانم هرچی ازمایش میده اسپرمش صفره مابچه دارنمیشیم؟

خراسانی متین [ 1394-11-10 ]
باسلام تو ازمایش اسپرموگرامم اسلو مولتیلیتی 20 اکتیو مولتیلیتی 45 نیاز ب عمل دارم یا نه ایا بارداری رخ میده دارو باید مصرف منم راهنمایی کنید لطفا

محمد رضا [ 1394-02-22 ]
عالی

محمد ميرزايي [ 1393-12-10 ]
با سلام من همه ازمايشها را انجام دادم ئداروهاي زيادي مصرف كردم و عمل واريكوسل و نمونه برداري هم كردم ولي هنوز اسپرم صفر است

مهدی [ 1393-05-04 ]
سلام مطالب بسیار مفید وارزنده بودند . همچنین میخواستم در مورد هورمون رشد نیز مطلب بزارید . باتشکر از شما

نازنين [ 1393-03-30 ]
سلام مطالب مفيد بود متشکرم.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل ناباروری در مردانعلل ناباروری در مردان

اگر زوجی پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری، بارور نشوند، در اصطلاح به آنها نابارور گفته می‌شود و نیاز به پیگیری دارند. دلایل بی‌شماری می‌تواند موجب ناباروری در زوجین شود که از آن جمله می‌توان به عوامل ژنتیکی، بیماری‌ها، شرایط محیطی و سبک زندگی اشاره کرد ... ادامه مطلب

بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟بیماری ژنیتال وارت چیست و از کجا بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟

وارت تناسلی یا زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی است ... ادامه مطلب

سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟

سندروم نفروتیک نوعی بیماری کلیوی است که باعث افزایش دفع پروتئین از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به کل بدن وارد کند. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین