منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلواریکوسلکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / علائم و نشانه های پولیپ مجاری ادراری چیست؟

علائم و نشانه های پولیپ مجاری ادراری چیست؟

دستگاه ادراری، به مجموعه اندام ها، مجراها، ماهیچه ها و اعصابی که برای تولید، ذخیره و انتقال ادرار با هم، همکاری می کنند گفته می شود. دستگاه ادراری شامل دو کلیه، دو مجرای ادراری یا میزنای، مثانه، دو عضله اسفنکتر و مجاری ادراری است. در بدن انسان، مثانه ادرار را از طریق لوله‌ای به نام مجرای ادراری تخلیه می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

پولیپ مثانه یکی از مشکلاتی است که در مثانه بروز می کند و اگر به آن توجه نشود پیامدهای زیادی در پی خواهد داشت. پولیپ‌های مجاری ادرار، توده‌های شبیه گل کلم هستند که در دیواره‌های مثانه یا مجاری ادراری رشد می‌کنند. این توده‌ها متشکل از سلول‌های غیرطبیعی هستند که پولیپ نامیده می‌شوند و تا زمانی که کوچک هستند علائم خاصی ندارند. تشخیص صحیح پولیپ مثانه امری حیاتی و ضروری است؛ زیرا اگر پولیپ سرطانی درمان نشود ممکن است به سرعت انتشار یابد.

پولیپ چیست؟

به رشد غیرمعمول بافت‌ها و توده‌های خوش‌خیم در بدن پولیپ (Polyp) می‌گویند که معمولاً به ‌شکل برجستگی‌های کوچک و صافی شبیه قارچ هستند. پولیپ‌ها ذاتاً غیرسرطانی هستند؛ اما در صورت رشد غیرطبیعی سلول‌ها ممکن است سرطانی و بدخیم نیز بشوند. طبیعی است که محل ایجاد، اندازه و خوش‌خیم یا بدخیم بودن این زائده‌های کوچک روی درمان آن تأثیر می‌‌گذارند.

بیشتر بدانید: علت وجود خون در ادرار

پولیپ مثانه

به توده‌های کوچکی شبیه گل کلم که در دیواره داخلی مثانه تشکیل می‌شوند پولیپ مثانه می‌گویند. از علائم و نشانه‌های این مشکل می‌توان به درد شکمی، تکرر ادرار، احساس نیاز به دفع فوری ادرار، خون در ادرار و دفع دردناک ادرار اشاره کرد. پولیپ‌های مثانه می‌توانند سرطانی یا غیرسرطانی باشند. توده‌های غیرسرطانی خطرناک نیستند و تهدیدی نیز برای سلامت انسان ندارند؛ اما پولیپ‌های سرطانی مثانه به بافت‌های مجاور دستگاه گوارش گسترش پیدا می‌کنند.

علائم و نشانه های پولیپ مجاری ادراری

علت ایجاد پولیپ در مجاری ادرار

بسته به اینکه پولیپ در کجای بدن تشکیل می‌شود علت و نحوه بروز آن هم فرق خواهد کرد. گاهی هم علت به‌ وجود آمدن این مشکل مشخص نیست. عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا به پولیپ مثانه یا سرطان مثانه را افزایش دهد:

علائم و نشانه های پولیپ مجاری ادراری چیست؟

علائم اولیه پولیپ مثانه

یکی از رایج ترین علائم بیماری پزشکی در مثانه، خون در ادرار است که به هماچوری معروف است. اگر خون در ادرار وجود داشته باشد، ممکن است به رنگ زرد تیره، قرمز روشن یا قهوه ای تیره و شبیه کولا باشد. با این حال، هماچوری می‌تواند نشانه ای از مجموعه ای از بیماری های پزشکی غیر از سرطان، مانند سنگ کلیه یا عفونت باشد. به همین دلیل مراجعه به یک پزشک متخصص آموزش دیده عاقلانه است که بتواند آزمایش‌های تشخیصی لازم را برای یافتن علت این موضوع انجام دهد.
معمولاً مرحله اولیه پولیپ مثانه باعث خونریزی در ادرار می‌شود؛ اما علائم دیگری ندارد یا فقط درد جزئی دارد. با این حال، گاهی اوقات علائم دیگری از جمله تحریک یا تغییر در عادات مثانه نیز وجود دارد. باز هم این علائم می‌تواند شرایط دیگری مانند عفونت ادراری، مثانه بیش فعال یا بزرگ شدن پروستات را نشان دهد؛ اما این علائم نشانه ای است که باید با پزشک توجه شود. برخی از این علائم بالقوه دیگر سرطان مثانه عبارتند از:

نشانه‌های بدخیم بودن پولیپ یا سرطان مثانه

با پیشرفت پولیپ مثانه (هنگامی که تومور رشد کرده یا سرطان به سایر نواحی بدن متاستاز داده باشد) ممکن است علائم متفاوت و شدیدتری تجربه شود. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

این علائم می‌تواند نشانه شرایط دیگری غیر از پولیپ یا سرطان مثانه باشد؛ اما توجه به آنها و مراجعه به پزشک مهم است تا در صورت لزوم آزمایش‌های تشخیصی لازم انجام شود. منتقل شدن علائم با این فرض که به علت شرایط کمتر جدی ایجاد شده باشد، می‌تواند منجر به تأخیر در تشخیص شود و هرچه سرطان مثانه زودتر تشخیص داده شود به طور مؤثرتری درمان می‌شود.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

تشخیص پولیپ مثانه

پزشکان ممکن است در مورد علائم یا سابقه پزشکی شخصی فرد سؤالاتی را بپرسند. اگر به نظر برسد که بیمار علائمی از پولیپ مثانه یا سرطان مثانه دارد، پزشک ممکن است وی را برای تشخیص عمیق تر به متخصصی به نام اورولوژیست ارجاع دهد. متخصص اورولوژی اغلب آزمایشاتی را برای شناسایی پولیپ در سرطان مثانه یا مثانه توصیه می کند. آنها گاهی اوقات از سیستوسکوپی برای بررسی دقیق پولیپ استفاده می کنند. سیستوسکوپی روشی است که پزشک یک لوله نازک با نور و دوربین را وارد مثانه می کند. آنها همچنین ممکن است یک ابزار کوچک مانند سوزن به لوله متصل کنند تا چند سلول از پولیپ برای نمونه برداری خارج شود. این سلول ها به آزمایشگاه فرستاده و از نظر وجود ناهنجاری یا بدخیمی بررسی شوند. علاوه بر سیستوسکوپی و نمونه برداری، پزشکان ممکن است آزمایش های دیگری را تجویز کنند مانند:

درمان پولیپ مجاری ادرار

در صورت کوچک بودن پولیپ‌ مثانه نیاز به درمان خاصی نیست؛ اما گر پولیپ‌ها بزرگ یا سرطانی باشد پزشک آن را با استفاده از عمل جراحی درمان می‌کند.
برداشتن مجاری ادرار (با استفاده از سیتوسکوپ) تحت بیهوشی عمومی برای از بین بردن سرطان انجام می‌شود. بیماران تا یک دهه پس از جراحی اولیه نیاز به بازبینی منظم شامل سیتوسکوپی معاینه منظم (تحت بی حسی موضعی) دارند.
گاهی اوقات اگر تومورهای زیادی وجود داشته باشد یا ماهیت آنها تهاجمی باشد، متخصص شما ممکن است شیمی درمانی یا ایمونوتراپی را توصیه کند. معمولاً شیمی درمانی به صورت اینتراوزیکال است. این روش شامل رساندن مایعات از طریق کاتتر به مثانه در هفته و یک بار در مدت زمان حدود شش هفته است. به طور کلی، بیهوشی بی مورد است و می‌تواند در محیط سرپایی انجام شود.
اگر سرطان مثانه تهاجمی باشد، برداشتن نسبی یا کامل مثانه، معروف به سیستکتومی، اغلب توصیه می‌شود. این نوع جراحی یک عمل طولانی مدت است که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

برای کسب اطلاعات جامع درباره زگیل تناسلی ، کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمد فاضلی [ 1402-06-01 ]
سلام پنجاه سال سن دارم دیابت نوع دو دارم اما درنعوظ مشکل دارم مگراینکه قرص استفاده کنم برای بدست آوردن نعوظ داییمی چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سندروم مثانه دردناکسندروم مثانه دردناک

سندروم مثانه درناک یا اینترستیشیال سیستیتیس، جزو بیماری‌های مزمن کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که با علائمی مانند؛ سوزش ادرار، تکرر ادرار، حساسیت یا درد لگن و احساس درد و فشار در مثانه همراه است. شدت این علائم بسته به پیشرفت بیماری، از شخصی به شخص دیگر ممکن است متفاوت باشد ... ادامه مطلب

علت انجام و انواع جراحی ارکیوپکسیعلت انجام و انواع جراحی ارکیوپکسی

ارکیوپکسی برای اصلاح بیضه نزول نکرده یا کریپتورکیدیسم انجام می شود، وضعیتی که در آن یک یا هر دو بیضه در موقعیت مناسب خود در کیسه بیضه نزول نکرده اند. ... ادامه مطلب

فتق بیضه ها چیست؟فتق بیضه ها چیست؟

فتق یا هرنی به بیرون زدگی یا خارج شدن هر عضو بدن، از محل اصلی خود گفته می‌شود. در واقع تغییر محل اعضایی از بدن به حفره یا بافت مجاور که موجب تورم یا پارگی شود را فتق می‌گویند ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین