منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک ناباروریکلینیک درمان اختلالات جنسیواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی / ویروس پاپیلومای انسانی؛ نحوه تشخیص، واکسیناسیون، انواع، علت ابتلا و علائم

ویروس پاپیلومای انسانی؛ نحوه تشخیص، واکسیناسیون، انواع، علت ابتلا و علائم

ویروس پاپیلومای انسانی یک ویروس با شیوع بالا است که می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. بیش از 100 نوع وجود دارد، از جمله سویه‌های HPV که باعث ایجاد زگیل در دست‌ها، پاها، صورت و غیره می‌شوند. حدود 30 گونه HPV می‌تواند بر اندام‌های تناسلی، از جمله فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی زنانه، آلت تناسلی مردانه و کیسه بیضه و همچنین راست روده و مقعد تأثیر بگذارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

HPV که دستگاه تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد، یک عفونت مقاربتی (STI) است که از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. بسیاری از مردم از فکر ابتلا به بیماری های مقاربتی به خود می ترسند، اما اکثر گونه های HPV تناسلی بی ضرر هستند. برخی از گونه های HPV پرخطر هستند و می توانند منجر به سرطان شوند، مانند سرطان دهانه رحم . تشخیص زودهنگام و درمان معمولاً می تواند از این اتفاق جلوگیری کند.

انواع ویروس پاپیلومای انسانی

بیش از 100 نوع ویروس HPV شناسایی شده است که بیش از 40 نوع آن عفونت دستگاه تناسلی را موجب میشود. برخی از این ویروس ها توسط آژانس بین المللی تحقیقات در سرطان به عنوان پر خطر طبقه بندی شده اند و در انسان سرطان زا می باشند. ویروس های HPV نوع 16 و 18 دو نوع ویروس سرطان زا هستند که مسئول حدود 70% موارد سرطان دهانه رحم هستند. نوع های 31، 33، 45، 52 و 58 با هم حدود 15% موارد سرطان دهانه رحم را شامل می شوند. ویروس HPV نوع 6 و 11 کم خطر بوده و سرطان زا نمی باشند و موجب زگیل تناسلی می شوند.

اهمیت ویروس پاپیلومای انسانی در ارتباط با سرطان به ویژه سرطان دهانه رحم:

برخی از گونه‌های ویروس پاپیلومای انسانی (اغلب انواع 16 و 18) می‌توانند باعث تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم شوند، وضعیتی به نام دیسپلازی دهانه رحم. دهانه رحم سوراخ بین واژن و رحم است. در صورت عدم درمان، دیسپلازی دهانه رحم گاهی به سرطان دهانه رحم تبدیل می شود.
اکثر عفونت های HPV خود به خود برطرف می شوند. تا سن 30 سالگی، یافتن HPV در طی آزمایش پاپ اسمیر (آزمایشی که سرطان دهانه رحم را غربال می کند) می تواند تعیین کند که چند بار باید آزمایش بدهید. اگر آزمایش شما مثبت باشد، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشید و نیاز به آزمایش های مکرر داشته باشید.
گرفتن پاپ اسمیرهای منظم برای غربالگری سرطان دهانه رحم مهم است. اما مهم است که به خاطر داشته باشید که فقط به دلیل ابتلا به HPV یا دیسپلازی دهانه رحم به این معنی نیست که به سرطان مبتلا خواهید شد.

همچنین بخوانید: زگیل تناسلی

علائم ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

HPV که دستگاه تناسلی شما را تحت تاثیر قرار می دهد معمولاً علائمی ایجاد نمی کند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، شایع ترین علامت ویروس زگیل در ناحیه تناسلی شماست. زگیل تناسلی توده های خشن و شبیه گل کلم هستند که روی پوست شما رشد می کنند. ممکن است هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها پس از آلوده شدن شما به HPV ظاهر شوند. زگیل‌های همه انواع HPV مسری‌اند اما بی ضرر هستند.
اشکال پرخطر HPV اغلب تا زمانی که به سرطان پیشرفت نکرده باشند، علائمی ایجاد نمی کنند. سرطان دهانه رحم شایع ترین نوع سرطان مرتبط با HPV است. انواع دیگر سرطان بسیار نادر هستند. آنها عبارتند از:

ویروس پاپیلومای انسانی

تشخیص ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی

پزشک معمولاً فقط با نگاه کردن می تواند پاپیلومای انسانی را تشخیص دهد. اشکال پرخطر HPV علائمی ایجاد نمی کنند، به این معنی که احتمالاً از طریق آزمایش پاپ اسمیر معمولی یا آزمایش HPV در مورد عفونت مطلع خواهید شد.

  1. پاپ اسمیر: آزمایش پاپ اسمیر سرطان دهانه رحم و سلول های پیش سرطانی را که در صورت عدم درمان ممکن است تبدیل به سرطان شوند (دیسپلازی دهانه رحم) را غربالگری می کند. سرطان دهانه رحم تقریباً همیشه توسط HPV پرخطر ایجاد می شود.
  2. تست HPV: تست های HPV می توانند سویه های پرخطر ویروس را شناسایی کنند که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شوند. هیچ آزمایش تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای شناسایی HPV بر روی فرج، واژن، آلت تناسلی، کیسه بیضه، رکتوم یا مقعد وجود ندارد. سرطان های مرتبط با HPV در این قسمت های بدن بسیار کمتر از سرطان دهانه رحم است.

روش‌های دیگری که می‌توانند سلول‌های غیرطبیعی را که احتمالاً توسط عفونت HPV ایجاد می‌شوند، شناسایی کنند عبارتند از:

  1. کولپوسکوپی: اگر آزمایش پاپ اسمیر شما نشانه هایی از سلول های غیرطبیعی را نشان دهد یا اگر آزمایش HPV شما مثبت بود، ممکن است پزشک کولپوسکوپی را تجویز کند. در طی این روش، یک ابزار روشن به نام کولپوسکوپ، دهانه رحم شما را بزرگ می‌کند و سلول‌های غیرطبیعی را در معرض دید قرار می‌دهد. پزشک ممکن است سلول ها را بردارد و آنها را در آزمایشگاه از نظر علائم پیش سرطانی یا سرطان ( بیوپسی ) آزمایش کند.
  2. بازرسی بصری با اسید استیک (VIA): پزشک ممکن است از VIA در مناطق جغرافیایی بدون دسترسی به منابع مورد نیاز برای آزمایش پاپ اسمیر معمولی یا تست HPV استفاده کنند. با VIA، پزشک شما محلول مبتنی بر سرکه را روی دهانه رحم شما قرار می دهد. این محلول سلول‌های غیرطبیعی را سفید می‌کند تا شناسایی آنها آسان‌تر شود.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

واکسیناسیون علیه ویروس پاپیلومای انسانی

گارداسیل یک واکسن تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده است و می تواند برای مردان و زنان برای محافظت در برابر سرطان دهانه رحم و پاپیلومای انسانی استفاده شود.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) واکسیناسیون روتین HPV را برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می‌کند، اگرچه می‌توان آن را در سن 9 سالگی نیز تزریق کرد. این واکسن برای دختران و پسران زمانی ایده‌آل است که قبل از تماس جنسی و در معرض HPV قرارگرفتن دریافت شود. تحقیقات نشان داده است که دریافت واکسن در سنین پایین با شروع زودتر فعالیت جنسی ارتباطی ندارد.
هنگامی که فردی به HPV آلوده می شود، واکسن ممکن است به آن اندازه موثر نباشد یا اصلا کارایی نداشته باشد. همچنین پاسخ به واکسن در سنین پایین تر از سنین بالاتر بهتر است. اما اگر قبل از ابتلا به فردی تزریق شود، این واکسن می تواند از اکثر موارد سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که همه کودکان 11 و 12 ساله دو دوز واکسن HPV را با فاصله حداقل شش ماه دریافت کنند. نوجوانان 9 و 10 ساله و نوجوانان 13 و 14 ساله نیز می توانند واکسیناسیون را بر اساس برنامه به روز شده دو دوز دریافت کنند. تحقیقات نشان داده است که برنامه دو دوز برای کودکان زیر 15 سال موثر است.
نوجوانان و بزرگسالان جوانی که بعداً در سنین 15 تا 26 سالگی واکسن را شروع می کنند، باید به دریافت سه دوز از واکسن ادامه دهند.
CDC واکسیناسیون HPV را برای همه افراد تا سن 26 سالگی که به اندازه کافی واکسینه نشده اند توصیه می کند.
سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیراً استفاده از گارداسیل را برای مردان و زنان 9 تا 45 ساله تایید کرده است. اگر 27 تا 45 ساله هستید، با پزشک خود مشورت کنید که آیا او توصیه می کند که واکسن HPV را دریافت کنید.

برای کسب آگاهی بیشتر، مطلب کاربرد واکسن گارداسیل در درمان زگیل تناسلی را نیز بخوانید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درباره نارسایی حاد و مزمن کلیه چه می دانید؟درباره نارسایی حاد و مزمن کلیه چه می دانید؟

افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه ممکن است سال ها دچار این بیماری باشند اما چون علامت خاصی ندارند به صورت آرام کلیه‌ شان از بین رود. ... ادامه مطلب

علائم و روشهای درمان سرطان حالبعلائم و روشهای درمان سرطان حالب

سرطان حالب یک نوع نادر از سرطان است که رشد سلولهای غیرطبیعی است و می تواند با هم رشد کرده و توده هایی به نام تومور تشکیل دهد. ... ادامه مطلب

علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریتعلت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌ تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین