منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلواریکوسلمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / التهاب گلومرول های کلیه (گلومرلونفریت)

التهاب گلومرول های کلیه (گلومرلونفریت)

گلومرولونفریت یکی از بیماری‌های کلیوی است. در این بیماری گلومرول‌ها دچار التهاب می‌شوند. گلومرول‌ها رگ‌های خونی در کلیه هستند که به فیلتر خون و حذف مواد زائد کمک می‌کنند. زمانی که این ساختار دچار اختلال می‌شود، دفع مواد زائد با مشکل مواجه شده و کلیه‌ها عملکرد خود را از دست می‌دهند. این بیماری می‌تواند در اثر عفونت، بیماری‌های خودایمنی یا بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون بالا به وجود بیاید.التهاب گلومرول‌ها به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

معمولاً علائمی مانند ادرار خونی، فشارخون بالا و پف صورت در نوع حاد دیده می‌شود؛ اما نوع مزمن آن علائمی نداشته و گاهی علائم خفیفی ایجاد می‌کند. در صورت عدم درمان بیماری، گلومرولونفریت می‌تواند باعث نارسایی حاد کلیه یا سندروم نفروتیک شود. برای درمان بیماری گلومرولونفریت باید علت آن مشخص شده و علت زمینه‌ای درمان شود.هنگامی که کلیه آسیب ببیند، نمی‌تواند ضایعات و مایعات اضافه در بدن را دفع کند. در صورت تداوم گلومرولونفریت، کلیه‌ها ممکن است نتوانند به طور کامل عمل کنند که منجر به نارسایی کلیه می‌گردد. در این صورت، اگر علائم این بیماری را داشته باشید، باید در اسرع وقت اقدام به درمان کنید تا از مشکلات شدید دیگر جلوگیری شود.

علل‌ ابتلا به گلومرولونفریت

علت ابتلا به این بیماری بسیار متفاوت است. در برخی از افراد ممکن است دلیل آن اختلال ژنتیکی باشد و بیماری GN در میان اعضای خانواده دیده می‌شود. در برخی دیگر از افراد علت آن ناشناخته است. معمولاً شرایط پزشکی و بیماری‌های زیر باعث بروز گلومرولونفریت می‌شوند.

۱. عفونت ها

التهاب گلومرول های کلیه

۲. بیماری های خود ایمنی

۳. واسکولیت

همچنین بخوانید: سندروم نفروتیک

۴. شرایط پزشکی اسکلروتیک

برخی از بیماری‌ها باعث ایجاد اسکار در گلومرول‌ها می‌شوند. در نتیجه عملکرد این ساختار دچار مشکل شده و به کلیه آسیب وارد می‌شود. این بیماری‌ها عبارتند از:

۵. دیگر علل ابتلا به گلومرولونفریت

در مواقع نادر این بیماری به‌صورت ارثی میان اعضای خانواده دیده می‌شود. گاهی این بیماری با سرطان‌هایی مانند سرطان معده، ریه و لوسمی لنفوسیتی مزمن در ارتباط است.

علائم گلومرولونفریت

علائم بیماری GN به نوع آن بستگی دارد. نشانه‌ها معمولاً به‌صورت زیر هستند:

۱. علائم گلومرولونفریت حاد:

۲. علائم گلومرولونفریت مزمن:

بیماری GN مزمن گاهی هیچ علامتی نداشته و گاهی علائم نوع حاد به‌صورت آهسته ظاهر می‌شوند. رایج‌ترین علائم شکل مزمن بیماری شامل موارد زیر است:

انواع گلومرولونفریت

بیماری گلومرولونفریت به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود. علل ایجاد بیماری و نوع درمان در این دو نوع التهاب متفاوت است. به همین دلیل لازم است در ابتدا پزشک نوع آن را مشخص کرده و سپس درمان را آغاز کند.

  1. گلومرولونفریت حاد: زمانی که بیماری به‌صورت ناگهانی شروع می‌شود، از نوع حاد است. معمولاً در این شرایط علائمی ظاهر می‌شوند و بیماری شدید است.
  2. گلومرولونفریت مزمن: در برخی افراد بیماری به‌آرامی شروع شده و مدتی طول می‌کشد تا خود را نشان دهد. معمولاً این حالت بیماری علائمی نداشته و در آزمایش‌ها مشخص می‌شود، کلیه‌ها دچار اختلال هستند.

در برخی از بیماران گلومرولونفریت به‌صورت حاد و ناگهانی شروع می‌شود؛ اما ممکن است سال‌ها بعد شخص دچار نوع مزمن بیماری شود. شکل مزمن GN می‌تواند طی چندین سال بدون علائم یا با علائم بسیار کمی ایجاد شود. این شرایط می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به کلیه‌های شما وارد کند و در نهایت منجر به نارسایی کامل کلیه شود.

عوارض گلومرولونفریت

گلومرولونفریت بر توانایی نفرون ها برای فیلتر کردن جریان خون مؤثر است. شکست در فیلتر منجر به موارد زیر می شود:

عوارض احتمالی گلومرولونفریت عبارتند از:

تشخیص بیماری گلومرولونفریت

اقدامات‌ تشخیصی‌ شامل‌ شمارش‌ سلول‌های‌ خون‌، آزمایش‌ ادرار به‌ دفعات‌ برای‌ تعیین‌ وجود پروتئین‌ یا سایر عناصر غیرطبیعی‌ در ادرار، جمع‌آوری ‌ادرار 24 ساعته‌ تا برای‌ آزمایش‌ فرستاده‌ شود، اندازه‌گیری‌ تیتر پادتن‌ ضداسترپتوکک‌، و آزمایشات‌ مربوط‌ به‌کلیه می‌باشند.

  1. آزمایش خون : اندازه گیری سطح مواد زائد مانند کراتینین ،ازت و اوره میزان آسیب به کلیه ها تشخیص داده می شود.
  2. آزمایش ادرار : خون و پروتئین موجود در ادرار نشانگرهای مهم بیماری هستند.
  3. تصویربرداری : در این روش با تشخیص پزشک استفاده از تصویربرداری سی تی اسکن یا سونوگرافی انجام میشود.
  4. بیوپسی کلیه : در این روش با استفاده از یک سوزن مخصوص تکه های کوچکی از بافت کلیه برداشته می شود.

رژیم غذایی در گلومرولونفریت

اگر دچار بیماری التهاب گلومرول ها هستید یا هر نوع بیماری کلیوی دارید، باید در رژیم غذایی خود موارد زیر را رعایت کنید:

  1. مصرف نمک را کاهش دهید. نمک احتباس مایعات در بدن و فشارخون را افزایش می‌دهد.
  2. پروتئین و پتاسیم کمتری مصرف کنید. این مواد سرعت تجمع مواد زائد در خون را افزایش می‌دهند.
  3. اگر دیابت دارید، باید در مصرف قند و شکر بسیار محتاط باشید.
  4. علاوه بر رعایت رژیم غذایی سالم باید، وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

آیا گلومرولونفریت درمان قطعی دارد؟

درمان این بیماری بستگی به علت آن و نوع بیماری دارد. معمولاً با درمان علت بیماری GN، کلیه‌ها به‌مرور سلامت خود را به دست می‌آورند. در برخی از موارد نوع حاد بیماری نیاز به درمان نداشته و خودبه‌خود درمان می‌شود.

درمان گلومرولونفریت

درمان این بیماری به نوع گلومرولونفریت بستگی دارد. درمان های احتمالی عبارتند از:

تفاوت سندرم نفروتیک با گلومرونفریت

در صورت عدم درمان بیماری GN می‌تواند باعث نارسایی حاد کلیه یا سندروم نفروتیک شود. این بیماری می‌تواند در اثر عفونت، بیماری‌های خودایمنی یا بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون بالا به وجود بیاید. سندرم نفروتیک معمولاً در اثر آسیب به خوشه های رگ های خونی کوچک (گلومرول) کلیه ها ایجاد می شود. گلومرول‌ها خون شما را هنگام عبور از کلیه‌ها فیلتر می‌کنند و چیزهایی را که بدن شما به آن نیاز دارد از آنهایی که به آن نیاز ندارد جدا می‌کنند. گلومرول های سالم پروتئین خون (عمدتا آلبومین) را که برای حفظ مقدار مناسب مایع در بدن شما لازم است از نفوذ به ادرار محافظت می کنند. هنگامی که گلومرول ها آسیب می بینند، اجازه می دهند پروتئین خون بیش از حد از بدن شما خارج شود که منجر به سندرم نفروتیک می شود.

اگر مایل هستید بدانید استاز و ورم كليه به چه وضعیتی گفته می شود و درمان آن چگونه است، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فرزانا ولی [ 1402-11-06 ]
جام دادم 4تا5 گلبول قرمز داخل ادرارم بود و بقیه موارد موردی نداشت.دکتر فقط سونوگرافی ووشت و سونو هم گفت مشکلی نداری. بعد از یک سال باز هم آزمایش روتین انجام دادم. کراتین و اوره خون نرمال بود اما گلبول قرمز به 24 تا 25 و پروتئین یک پلاس شده بود. دکتر گفت چون در زمان پریودی آزمایش دادی این نتیجه نرماله. و فقط 6 ماه دیگه تکرار کن. الان تکرار کردم گلبول قرمز 14 تا 15 پروتیین 1 پلاس. و همچنان کراتین و اوره خون نرمال. گاهی درداکلیهرهادهمردارم خیلی استرس دارم تا دکتر برم تشخیص احتمالی شما چیه 48 سال

گنجی [ 1402-08-09 ]
سلام اقای دکتر خسته نباشید من چند روزه کلیه چپم درد میکنه وقتیم سردم بشه درد داره ادرارم رنگش عادی نیست من طحالم یه همانژیوم توش هست قراره عمل کنم عمل نکردم بخاطر طحالم نیست چکارکنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان چسبندگی بعد ختنه با جراحیدرمان چسبندگی بعد ختنه با جراحی

اگر پس از ختنه مقداری از پوست ختنه گاه باقی بماند، چسبندگی می تواند ایجاد شود. ... ادامه مطلب

انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟

دیر انزالی، انزال دیررس یا تأخیر در انزال یک کژکاری جنسی شایع است که به مشکل یا ناتوانی مرد در رسیدن به ارگاسم و انزال اشاره دارد ... ادامه مطلب

درمان تنگی مجرای ادراردرمان تنگی مجرای ادرار

هنگامی که زخم ناشی از تورم، آسیب یا عفونت، مجرای ادرار را مسدود کند یا جریان ادرار را در آن کاهش دهد، فرد به اصطلاح دچار تنگی مجرای ادرار می‌شود و ممکن است با عوارض بیشماری روبرو شود. روشهای درمانی متعددی برای مبتلایان به این عارضه وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین