منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک واریکوسلمشاوره غیر حضوریواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناتوانی جنسی / اختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درمان

اختلالات جنسی در سالمندان و روشهای پیشگیری و درمان

افزایش سن همیشه به این معنی نیست که شما تمایل خود را به رابطه جنسی از دست می‌دهید. برقراری روابط جنسی یک حق اساسی انسانی در همه سنین می باشد و این طرز فکر که افراد مسن تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند کاملا غلط است .

آنچه در این مطلب میخوانید

اما اینکه شاهد کاهش میل جنسی باشیم و به دنبال آن بروز برخی مشکلات که می توانند سلامت جنسی مردان و زنان را تحت تاثیر خود قرار دهند. نگران کننده نیست و می توان با روش هایی به آن ها غلبه کرد.

انواع اختلالات جنسی در سالمندان

رایج‌ ترین اختلالات جنسی در سالمندان به شرح زیر است:

  1. کاهش میل جنسی
  2. ناراحتی یا درد در حین رابطه جنسی
  3. تغییرات نعوظ از جمله اختلال نعوظ
  4. زود انزالی یا تاخیر در انزال
  5. کاهش توان جنسی
  6. آسیب ‌پذیری و حساسیت اندام جنسی

علل مشکلات جنسی سالمندان

با توجه به اینکه افراد مسن بیشتر در معرض بیماری ها و مصرف دارو هستند. بعضی از بیماری ها، ناتوانی‌ها، داروها و جراحی ها می توانند بر توانایی افراد مسن در داشتن رابطه جنسی و لذت بردن از آن تأثیر بگذارند.

آرتروز

دردهای ناشی از بیماری آرتریت می تواند تماس جنسی را ناخوشایند کند. در این دوران استراحت، حمام آب گرم و تغییر موقعیت یا زمان فعالیت جنسی از جمله بهترین راهکارها هستند.

زوال عقل

نکته قابل توجه در افراد مبتلا به زوال عقل ممکن این است که ممکن است همسر یا شریک زندگی خود را نشناسنداما همچنان میل به رابطه جنسی داشته باشند. آنها حتی ممکن است گاهی این کار را با شخص دیگری تجربه کنند. ایجاد چنین شرایطی می تواند گیج کننده و دشوار باشد. که حتما باید از پزشک کمک بگیرید.

الکل

مصرف بیش از حد الکل می تواند باعث مشکلات نعوظ در مردان و به تاخیر انداختن ارگاسم در زنان شود.

درد مزمن

یکی از مواردی که باعث اختلال در صمیمیت بین زوجین می شود، درد است. همچنین می تواند باعث خستگی در افراد به خصوص سالمندان شود. در نتیجه افراد در این صورت علاقه و میل کمتری به رابطه جنسی خواهند داشت. درد مزمن نباید بخشی از افزایش سن باشد و اغلب قابل درمان است.

دیابت

دیابت یکی از بیماری های است که می تواند باعث مشکلات در نعوظ شود. در بیشتر موارد، درمان دارویی می تواند کمک کننده باشد.

افسردگی

ازعلائم افسردگی می توان به عدم علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آن لذت می بردید، مانند صمیمیت و فعالیت جنسی اشاره کرد.

بیماری قلبی

تنگ شدن و سفت شدن رگ ها می تواند باعث تغییر رگ های خونی شود. در این صورت خون آزادانه جریان نخواهد داشت کهدمی تواند رسیدن به ارگاسم را دشوار نماید. یکی از ترس های شریک جنسی افرادی که بیماری قلبی دارند بروز یک حادثه قلبی عروقی در حین فعالیت جنسی می باشد. حتی اگر فعالیت جنسی به طور کلی بی خطر است، همیشه توصیه های پزشک خود را به یاد داشته باشید.

اختلالات جنسی در سالمندان

بی اختیاری

از دست دادن کنترل مثانه یا نشت ادرار با افزایش سن شایع تر است. در حین رابطه جنسی فشار اضافی بر روی شکم می تواند باعث نشت ادرار شود. در این شرایط بهترین راهکار تخلیه مثانه قبل و بعد از رابطه جنسی است.

داروها

عوارض جانبی برخی از داروها می توانند باعث ایجاد اختلال در رابطه جنسی می شوند. مانند مشکل در انزال، مشکل در برانگیختگی و ارگاسم، کاهش میل جنسی و خشکی واژن از جمله این موارد هستند. داروهایی که می توانند باعث این مشکلات در افراد شوند می توان به برخی از داروهای فشار خون، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای دیگر بیماری های روانی، آرام بخش ها، داروهای بیماری پارکینسون یا سرطان، سرکوب کننده های اشتها، و داروهای ضد زخم و ... اشاره کرد.

چاقی

معمولا با افزایش سن، امکان چاقی و اضافه وزن بیشتر می شود. اضافه وزن هم خطر افزایش مشکلات نعوظ را بیشتر می کند.

بیماری پیرونی

این اختلالی است که در آن بافت اسکار زیر پوست آلت تناسلی تشکیل می‌شود و بافت‌های اطراف را می‌کشد و باعث انحنا یا خم شدن آلت، معمولاً در حین نعوظ می‌شود. انحنای آلت تناسلی می تواند نعوظ را دردناک و دشوار کند و ممکن است مقاربت جنسی را دردناک، دشوار یا حتی غیرممکن کند. اگر دچار بیماری پیرونی هستید، با پزشک متخصص مشورت نمایید.

جراحی ها

حتی برخی جراحی هایی که در بدن انسان انجام می شود، باعث می شود تا مدتی افراد میل جنسی کمتری داشته باشند.

فواید رابطه جنسی در سالمندان

عوامل کاهش میل جنسی در مردان سالمند

کاهش میل جنسی در مردان روندی بسیار تدریجی‌ دارد و تقریبا از حول و حوش ۴۰ سالگی شروع می‌شود و با افزایش سن هم شدت بیشتری پیدا می‌کند، ولی در مردان امکان باروری همچنان وجود دارد. جالب است بدانید که در مردان نیز مشکلی به نام یائسگی مردانه وجود دارد و سطح خونشان کاهش می‌ یابد. در واقع این کاهش خیلی تدریجی و نامحسوس می باشد، ولی در بعضی از مردان کاهش هورمون تستوسترون زیاد است و باعث می‌شود نتوانند رابطه زناشویی موفقی داشته باشند.

عوامل کاهش میل جنسی در زنان سالمند

قطع فعالیت غدد جنسی در خانم ها روند سریع تری دارد. درواقع، دوران باروری به پایان می رسد و تخمک گذاری و تولید هورمون های زنانه به نام های استروژن و پروژسترون کاملا قطع می شود. یائسگی کامل حدود 1 تا 2 سال طول می کشد و معمولا در سنین 45 تا 50 سالگی اتفاق می افتد
یکی از مهم ترین دلایلی که باعث از دست رفتن تمایل زن به برقراری رابطه زناشویی می شود خشکی واژن است. دیواره واژن بخاطر وجود هورمون های زنانه مرطوب می ماند و وقتی وجود نداشته باشند، واژن خشک و برقراری رابطه زناشویی دردناک می شود. تحریک پذیری هنگام این رابطه هم کمتر خواهد شد. به همین دلیل است که زنان یائسه تمایل چندانی به برقراری روابط زناشویی ندارند.

تغییرات جنسی مردان در سالمندی

با افزایش سن در مردان هورمون تستوسترون کاهش می یابد. این کاهش علاقه و فعالیت جنسی را مختل نمی کند اما بدن دچار تغییراتی می شود که به شرح زیر است:

تغییرات جنسی زنان در سالمندی

تغییرات جنسی در زنان با افزایش سن و پس از یائسگی اتفاق می افتد. این تغییرات تاثیر زیادی بر میل جنسی زنان دارد. که شامل موارد زیر می باشد:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

روشهای درمان اختلالات جنسی سالمندان

برای درمان اختلالات جنسی، علت اصلی اختلال عملکرد جنسی باید مورد بررسی قرار گیرد. و در حالت ایده آل، روند درمانی برای سالمندان با اختلالات جنسی باید یک روند ترکیبی باشد. در این صورت گزینه های مختلفی برای کمک به این موقعیت وجود دارد. مردان می توانند با درمانگران خود در مورد مصرف مهارکننده های PDE5 یا داروهای خوراکی برای اختلال نعوظ، انجام هورمون درمانی جبرانی (با یا بدون مهارکننده های PDE5، استفاده از دستگاه نعوظ وکیوم یا تزریق داروها مشورت کنند. استفاده از ویبراتور روی آلت (یا انواع دیگر محصولات کمکی استاندارد جنسی با استفاده آسان) هم ممکن است تحریک بیشتری برای نعوظ ایجاد کند.
همچنین زنان نیز می توانند با مشورت درمانگر خود در مورد استفاده از استروژن درمانی موضعی برای کمک به کاهش برخی از تغییرات در سطح روغن کاری و بافت های واژن صحبت کنند. همینطور می توانند از لوریکانت ها در طول فعالیت جنسی استفاده کنند تا رابطه جنسی را راحت تر و لذت بخش تر کنند.
درمان های غیر دارویی آن، عبارتند از:

  1. افزایش تحریک جنسی
  2. درمان های شناختی رفتاری
  3. درمان اضطراب و کاهش حساسیت زدایی
  4. آموزش ارتباط زوجین مطابق با وضعیت فرد

روش های تقویت رابطه جنسی در سالمندان

  1. در مورد تغییراتی که تجربه می کنید با شریک خود صحبت کنید و سعی کنید خود یا شریک زندگیتان را برای ایجاد مشکل در رابطه سرزنش نکنید.
  2. یک راهکار بسیار موثر صحبت با یک درمانگر است. برخی از درمانگران آموزش های بخصوصی را برای کمک به افراد مبتلا به مشکلات جنسی دارند.
  3. طبق تحقیقات انجام گرفته، از هر ۱۰ نفر مرد و زنی که در گروه سنی ۷۵ تا ۸۵ سال بودند، 9 نفر بیان کردند که به معاشقه اهمیت بسیار زیادی می دهند و غالبا پیش از برقراری رابطه جنسی، معاشقه می ‌کنند. پس هرگز معاشقه را فراموش نکنید.
  4. همانطور که گفته شد کاهش میل جنسی در سالمندان طبیعی است. اما اگر میل جنسی شما به طور قابل توجهی کاهش یافته است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. و با تشخیص پزشک داروهایی جهت افزایش میل جنسی مصرف کنید.

اهمیت رابطه جنسی ایمن در افراد سالمند

سالمندانی که از نظر رابطه جنسی فعال هستند هم ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سیفلیس ، سوزاک ، عفونت کلامیدیا ، تبخال تناسلی ، هپاتیت B، زگیل تناسلی و تریکومونازیس قرار بگیرند. پس توجه داشته باشید که سن، از افراد در برابر بیماری های مقاربتی (STDs) محافظت نمی کند. برای محافظت از خود و شریک جنسیتان از روش های پیشگیری و رعایت بهداشت جنسی غافل نشوید.

عمل میکروسکوپی واریکوسل توسط دکتر پیمان صالحی در اصفهان ، دارای بورد تخصصی کلیه و مجاری ادراری و درمان ناباروری مردان ، قابل انجام می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟

دیر انزالی، انزال دیررس یا تأخیر در انزال یک کژکاری جنسی شایع است که به مشکل یا ناتوانی مرد در رسیدن به ارگاسم و انزال اشاره دارد ... ادامه مطلب

مردان چگونه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن را مدیریت کنند؟مردان چگونه تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن را مدیریت کنند؟

تستوسترون اصلی ترین هورمون جنسی در مردان است که باروری، توده عضلانی، توزیع چربی و تولید گلبول های قرمز خون را تنظیم می کند. ... ادامه مطلب

علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریتعلت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌ تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین