منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلدکتر قهرمان نژادکلینیک درمان اختلالات جنسی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی / اگر به اچ پی وی مبتلا هستید باید بدانید

اگر به اچ پی وی مبتلا هستید باید بدانید

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع ترین عفونت های دستگاه تولید مثلی می باشد که معمولاً از طریق رابطه جنسی منتقل شده و موجب طیفی از سرطان ها و دیگر علائم بالینی در زنان و مردان می شود. ویروس HPV موجب سرطان دهانه رحم می شود که چهارمین سرطان شایع در بین زنان می باشد. این ویروس یک نقش مهم در بروز بیماری و مرگ و میر زنان دارد، بنابراین به عنوان یکی از اولویت های بهداشت عمومی در نظر گرفته می شود.HPV یک ویروس بسیار شایع می باشد که موجب عفونت پوست و مخاط می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

ویروس HPV انواع مختلفی دارد و بیشتر این ویروس ها عوارضی ایجاد نمیکنند و علائم به خودی خود برطرف میشود؛ اما برخی از ویروس های HPV پر خطر محسوب می شوند و علائم می تواند بدتر شود و در نهایت به سرطان منجر بشوند. علاوه بر سرطان دهانه رحم، HPV همچنین میتواند انواع دیگر بیماری ها را در مردان و زنان ایجاد کند که میتوان به انواع مختلف سرطان و زگیل تناسلی اشاره کرد. واکسن های ایمن و مؤثری جهت جلوگیری از عفونت HPV وجود دارند.

چگونه به ویروس اچ پی وی مبتلا می شویم؟

نوعی از ویروس اچ پی وی که منجر به زگیل تناسلی می‌شود از راه تماس پوستی انتقال پیدا می‌کند. زمانی که رابطه جنسی برقرار می‌کنید، تماس پوست و رابطه‌های مقعدی و دهانی امکان انتقال ویروس را تقویت می‌کنند. اگر اندام تناسلی‌تان مانند فرج، واژن، مقعد، دهانه مقعد، دهانه رحم، آلت مردانه یا بیضه‌ها در تماس با فردی قرار بگیرد که دچار عفونت است، شما هم می‌توانید به احتمال زیاد به عفونت مبتلا شوید. امکان انتقال ویروس از راه تماس دست با اندام‌هایی که گفته شد، وجود ندارد.

علائم زگیل تناسلی

به طور کلی، زگیل تناسلی هم مانند هر بیماری ویروسی دیگری در مرحله فعال، علائم خودش را نشان می‌دهد. بیشتر افراد مبتلا به اچ‏پی‌وی علامتی ندارند و یا علائم خیلی خفیف دارند که معمولاً از آنها عبور می‌کنند. این علائم شامل درد، خونریزی خفیف، خارش و سوزش است و گاهی در صورت درمان نشدن، گسترده شدن زگیل‌ها تا جایی که با چشم دیده شوند. این علائم یعنی چند هفته تا چند ماه از رابطه جنسی بیماری‎زا گذشته است.

عوامل خطر ابتلا به HPV

HPV یک عفونت‌ شایع است. عوامل خطر آلودگی به عفونت HPV عبارتند از:

بیماری ایدز

انواع پرخطر ویروس hpv

تیپ‌های ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸ و ۶۹ در گروه پرخطر زگیل تناسلی قرار می‌گیرند. به طور کلی به تیپ‌هایی از زگیل تناسلی که ممکن است منجر به سرطان شوند، پرخطر گفته می‌شود.

عوارض عفونت HPV

تشخیص HPV

اکثر افراد مبتلا به HPV نمی‌دانند که به این عفونت مبتلا هستند. آنها هرگز علائم یا مشکلات سلامتی ناشی از این عفونت را بروز نمی‌دهند. برخی از افراد با ابتلا به زگیل تناسلی متوجه می‌شوند که آلوده به HPV بوده‌اند. زنان ممکن است با دریافت نتیجه غیرطبیعی تست پاپ اسمیر متوجه ابتلا به HPV شوند. برخی ممکن است تنها زمانی متوجه شوند که دچار عوارض جدی‌تر HPV مانند سرطان شده باشند. آزمایش‌هایی بر روی سلول‌های دهانه رحم پس از تست پاپ اسمیر انجام می‌شوند، که می‌توانند DNA انواع پرخطر HPV را که با سرطان‌های تناسلی مرتبط هستند، شناسایی کنند. این آزمایش‌ها برای غربالگری زنان بالاتر از ۳۰ سال استفاده می‌شوند.

انواع روش درمان ویروس HPV

ویروس HPV با زگیل‌های تناسلی قابل مشاهده، ممکن است پس از چند سال بدون درمان نیز بهبود یابند (درمان خود به خود زگیل تناسلی)؛ ولی ویروس این زگیل همچنان در بدن باقیمانده و پس از طی مدتی مجدداً بازمی‌گردد. بنابراین هدف از درمان، کنترل علائم بیماری و جلوگیری از انتقال آن به دیگران است. روش‌های درمان زگیل تناسلی مردان و زنان تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و هر دو باید با توجه به اندازه و محل دقیق زگیل‌ها یکی از درمان‌های رایج را انتخاب کنند. به طور خلاصه روش‌های درمان ویروس HPV که منجر به زگیل شده است به شرح زیر است:

  1. درمان زگیل با لیزر: این روش برای از بین بردن زگیل‌های تکی یا خوشه‌ای بسیار کاربردی است.
  2. کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل: با استفاده از ماده شیمیایی مخصوص، زگیل، منجمد شده و از بین خواهد رفت؛ اما برخی افراد پس از این روش، تجربه بازگشت زگیل را داشته‌اند.
  3. سوزاندن یا الکتروکوتر: این روش که یک روش جراحی معمولی است، برای از بین بردن زائده‌های گوشتی و نرم کاربرد دارد.
  4. عمل جراحی زگیل تناسلی: جراحی زگیل اغلب برای زائده‌هایی که روی پوست قرار دارند کاربردی است. اگر زگیل داخل واژن یا مقعد دارید توصیه می‌شود از لیزر برای از بین بردن آنها استفاده نمائید.
  5. درمان دارویی: برخی دارو‌ها و پمادها برای از بین بردن ویروس HPV استفاده می‌شوند که باید توسط پزشک تجویز و توصیه گردد.

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس hpv

پیشگیری از HPV

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) ویروس HPV عامل تقریباً ۷۰ درصد از موارد ابتلا به ضایعات پیش سرطانی و سرطان دهانه رحم است و سرطان دهانه رحم ۷.۵ درصد از موارد مرگ در سرطان مرتبط به زنان را به خود اختصاص می‎دهد. البته سویه‌های سرطان‌زای این ویروس با سویه‌های عامل زگیل تفاوت دارند؛ اما در بسیاری از موارد فرد هم‌زمان به بیش از یک سویه از این ویروس آلوده می‌شود. لذا رعایت پیشگیری از زگیل تناسلی و به‌طورکلی ویروس اچ‌پی‌وی اهمیت بسیاری دارد. در ادامه به مهم‌ترین راه‌های مؤثر در پیشگیری از زگیل تناسلی اشاره می‌کنیم.

رابطه جنسی محافظت شده و ایمن

یکی از مؤثرترین روش‌های پیشگیری از زگیل تناسلی و سایر عفونت‌های آمیزشی داشتن رابطه جنسی محافظت شده با استفاده از کاندوم مردانه یا زنانه و کاندوم دهانی است. کاندوم یک مانع در برابر عفونت‌های آمیزشی است؛ اما ممکن است خطر ابتلا را به طور کامل از بین نبرد؛ چراکه زگیل تناسلی از طریق تماس پوست با پوست به‌راحتی منتقل می‌شود. با این حال استفاده از کاندوم بهترین راه پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به hpv است.
یکی از راه‌های قطعی پیشگیری از زگیل تناسلی خودداری از هرگونه رابطه جنسی است که شامل رابطه دهانی، واژینال و مقعدی می‌شود. ویروس hpv از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود بنابراین خودداری از رابطه جنسی از انتقال آن جلوگیری می‌کند.

واکسینه شدن

واکسیناسیون علیه hpv نیز یکی از مهمترین راههای پیشگیری از زگیل تناسلی است. واکسن گارداسیل برای پیشگیری از زگیل تناسلی و سرطان‌های مرتبط با آن توصیه شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیمارها(CDC)واکسن HPV را برای دختران و پسران 11 تا 12 ساله توصیه می‌کند. این واکسن در دو دوز و به فاصله شش ماه تزریق می‌شود. همچنین زنان و مردان 15 تا 26 ساله می‌توانند در یک برنامه با دریافت سه دوز واکسینه شوند.

انجام منظم تست‌های غربالگری

برای پیشگیری از زگیل تناسلی و هرگونه بیماری مقاربتی باید از سلامت جنسی خود و شریکتان مطمئن باشید. انجام تست های غربالگری روشی مؤثر برای اطمینان از سلامت جنسی است. رابطه جنسی محافظت ‌شده و انجام واکسیناسیون بهترین روش پیگشیری از زگیل تناسلی است. خودداری از رابطه جنسی در زمان ابتلا به زگیل تناسلی یا شک به آن یک وظیفه انسانی است و به پیشگیری از گسترش بیماری به شریک جنسی کمک می‌کند.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

دیگر راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی

  1. تقویت سیستم ایمنی
  2. کاهش یا قطع مصرف سیگار و دخانیات
  3. پرهیز از رابطه جنسی با شرکای متعدد
  4. استفاده از پروب‌های یکبار مصرف یا ضدعفونی‌شده در معاینات زنان

واکسن HPV

واکسن گارداسیل به محافظت در برابر نوعی ویروس کمک می‌کند که باعث ایجاد چندین سرطان در انسان می‌شود. همانطور که گفته شد این ویروس عمدتاً از طریق رابطه جنسی منتقل می‌گردد و باعث بروز زگیل تناسلی می‌شود. سرطان‌هایی که می‌تواند در اثر ابتلا به این ویروس ایجاد شود شامل سرطان دهانه رحم، واژن و مقعد در زنان، سرطان مقعد و آلت تناسلی در مردان و همچنین سرطان در ناحیه گلو در هر دو جنس است. با تزریق واکسن زگیل تناسلی می‌توان از آلودگی به این ویروس جلوگیری کرد.

این واکسن با تحریک کردن سیستم ایمنی بدن شما به تولید محافظ (آنتی بادی) در برابر انواع ویروس HPV عمل می‌کند. اگر یک فرد واکسینه شده با ویروس HPV تماس پیدا کند، آنتی بادی‌های موجود در خون او با ویروس مبارزه می‌کنند و از او در برابر عفونت محافظت می‌نمایند. ویروس HPV خود شامل گروهی بیش از ۲۰۰ نمونه ویروس است که حدود ۴۰ مورد از آنها از طریق رابطه جنسی قابل انتقال هستند. از این ۴۰ نوع ویروس، حدود ۱۲ نوع آن می‌توانند باعث بروز برخی سرطان‌ها در انسان شوند. برای پیشگیری از این ویروس‌ها سه واکسن HPV ایمن و مؤثر وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  1. Gardasil 9: این واکسن پراستفاده‌ترین نوع واکسن زگیل تناسلی است. واکسن گارداسیل ۹ فرد را در برابر ۹ نمونه از ویروس‌های HPV که عامل بروز سرطان‌هایی پرخطر می‌شوند محافظت می‌کند. این واکسن می‌تواند از ۹۰ درصد سرطان‌های دهانه رحم جلوگیری کند. قیمت واکسن زگیل تناسلی Gardasil 9 بالاتر است.
  2. Cervarix و Gardasil: این دو نمونه واکسن HPV نیز در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند از برخی از گونه‌های خطرناک HPV پیشگیری کنند. این واکسن‌ها می‌توانند از بیش از ۷۰ درصد سرطان‌های دهانه رحم پیشگیری نمایند. تزریق واکسن گارداسیل برای آقایان نیز می‌تواند از بروز سرطان‌های مانند سرطان آلت تناسلی پیشگیری کند.

اگر به سنگ کلیه مبتلا هستید و می خواهید بدانید سنگ کلیه چگونه درمان می شود ؛ روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مینا [ 1403-01-24 ]
بدون رابطه با کسی مبتلا شدم. خودم موندم چی شده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
وجود خون در ادرار نشانه چیستوجود خون در ادرار نشانه چیست

وجود خون در ادرار و دفع لخته خون یکی از موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری است که نیاز به مراجعه فوری به پزشک متخصص و بررسی علل این عارضه دارد ... ادامه مطلب

علت خارش بیضه چیست؟علت خارش بیضه چیست؟

بیشترین علل خارش بیضه مربوط به بیماری پوستی گال و عفونت های قارچی است ... ادامه مطلب

استفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتیاستفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی

کاندوم یک پوشش نازک از جنس لاتکس است که به عنوان یک روش مانعی برای جلوگیری از بارداری و انتقال بیماری جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین