مشاوره غیر حضوریواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری
کیست اپیدیدیم چیست و چگونه درمان می شود؟

کیست اپیدیدیم همانطور که از نامش پیداست، در اپیدیدیم ایجاد می شود. جهت آشنایی با این بیماری در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

آناتومی دستگاه ادراری

دستگاه ادراری شامل کلیه‌ها، حالب، مثانه و مجرای ادرار است. این سیستم نقش حیاتی در بدن بازی می‌کند و اختلال در آن می‌تواند آسیب های جدی در برداشته باشد. جهت آشنایی با دستگاه ادراری، این مطلب را مطالعه نمایید.

هیدروسل و درمان آن با هیدروسلکتومی

هیدروسل به صورت تورم نرم در غشای اطراف بیضه ظاهر می شود و اغلب دردناک نیست و به بیضه ها آسیب نمی رساند. تحت عمل هیدروسلکتومی می‌توان مایعات تجمع یافته اطراف بیضه را خارج کرده و اندازه کیسه را به حالت طبیعی بازگرداند و متناسب با قبل از انباشته شدن مایع، جمع و کوچک نمود.

دلایل آتروفی بیضه یا کوچک شدن بیضه ها

آتروفی بیضه به کوچک شدن یک یا هر دو بیضه گفته می‌شود. بسیاری از مشکلات زمینه‌ای و بیماری‌ها می‌توانند باعث کوچک شدن بیضه شوند. برای آگاهی از علل آتروفی بیضه ، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

عوارض واریکوسل

واریکوسل یا واریس بیضه، بزرگ شدن عروق بیضه است، که بی شباهت با واریس در پاها نیست؛ اما برخلاف رگ های واریسی در پاها، که اغلب با افزایش سن ایجاد می‌شوند؛ واریکوسل در مردان جوان 15 تا 25 سال بیشتر شایع است. در این متن به عوارض واریکوسل پرداخته ایم.

علت به وجود آمدن توده در بیضه

توده هایی که در بیضه ایجاد می‌شوند، ممکن است تجمع مایعات یا رشد بافت غیرطبیعی در بیضه باشند که معمولاً هنگام لمس قابل تشخیص هستند و گاهی نیز با تورم، درد، التهاب یا بافتی سفت همراه می‌شوند. این مقاله می‌تواند شما را جهت درمان توده های بیضه راهنمایی کند.

نفروپاتی دیابتی چیست؟

نفروپاتی دیابتی از عوارض شایع دیابت است. در نفروپاتی دیابتی به دلیل اختلال ایجاد شده در تصفیه خون، مقادير غيرطبيعي پروتئين از خون به داخل ادرار نشت مي‌كند. اگر كليه‌ها طبيعي كار كنند، فقط مقدار اندكي آلبومين در ادرار ديده مي‌شود. افزايش آلبومين در ادرار اولين علامت آسيب‌ديدگي كليه ناشي از ديابت است.

کلیه نعل اسبی و عوارض آن

در عارضه کلیه نعل اسبی به جای دو کلیه، یک کلیه دو بخشی وجود دارد که با رشد کلیه‌های جنین ، در ناحیه تحتانی لگن، به هم متصل شده‌اند. با مطالعه این مقاله، می‌توانید اطلاعات نسبتاً جامعی در مورد کلیه نعل اسبی و کلیه عادی دریابید.

با درد کلیه یا رنال کولیک چه کنیم؟

درد کلیه یا رنال کولیک، یکی از شدیدترین وناتوان کننده ترین دردهایی است که افراد مبتلا، در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. این درد در پی انسداد حالب‌ (لوله باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه منتقل می‌کند) ایجاد می‌شود

التهاب مثانه یا سیستیت

التهاب مثانه را سیستیت (Cystitis) بیماری است که شیوع آن در خانم‌ها بیش از آقایان می‌باشد. این عارضه ممکن است پیامد عفونت مثانه یا سندروم مثانه دردناک و غیره باشد. اغلب افراد التهاب مثانه را همان عفونت مثانه تصور می‌کنند، که البته چنین نیست

وجود خون در ادرار نشانه چیست

وجود خون در ادرار و دفع لخته خون یکی از موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری است که نیاز به مراجعه فوری به پزشک متخصص و بررسی علل این عارضه دارد

درمان تنگی مجرای ادرار

هنگامی که زخم ناشی از تورم، آسیب یا عفونت، مجرای ادرار را مسدود کند یا جریان ادرار را در آن کاهش دهد، فرد به اصطلاح دچار تنگی مجرای ادرار می‌شود و ممکن است با عوارض بیشماری روبرو شود. روشهای درمانی متعددی برای مبتلایان به این عارضه وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت

تنگی مجرای ادرار

تنگی مجرای ادرار یکی از بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار است؛ این بیماری ممکن است افراد را با هر سن و جنسیتی درگیر کند

فتق بیضه ها چیست؟

فتق یا هرنی به بیرون زدگی یا خارج شدن هر عضو بدن، از محل اصلی خود گفته می‌شود. در واقع تغییر محل اعضایی از بدن به حفره یا بافت مجاور که موجب تورم یا پارگی شود را فتق می‌گویند

عفونت کلیه

عفونت کلیه جزو موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که اگر اقدامات درمانی فوری صورت نگیرد، ممکن است آسیب جدی به کلیه وارد شود یا عفونت به خون گسترش یافته و موجب ایجاد عفونت‌های وخیم گردد

سندروم مثانه دردناک

سندروم مثانه درناک یا اینترستیشیال سیستیتیس، جزو بیماری‌های مزمن کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که با علائمی مانند؛ سوزش ادرار، تکرر ادرار، حساسیت یا درد لگن و احساس درد و فشار در مثانه همراه است. شدت این علائم بسته به پیشرفت بیماری، از شخصی به شخص دیگر ممکن است متفاوت باشد

بی اختیاری ادرار چیست

بی‌اختیاری ادرار به خروج غیر ارادی ادرار از مثانه گفته می‌شود که با از دست دادن کنترل ادرار در شرایط خاص یا به طور دائم همراه می‌باشد

کلیه پلی کیستیک چیست؟

کلیه پلی کیستیک بیماری ژنتیکی است که با آسیب رسانی به کلیه و کاهش عملکرد آن می‌تواند به بیماری حاد کلیه تبدیل شود. در این بیماری که به دلیل اختلال ژنتیکی ایجاد می‌شود، کیست‌های حاوی مایع متعدد غیر سرطانی درون کلیه دیده می‌شوند

عوارض جراحی واریکوسل

واریکوسل بیماری است که به درمان‌های غیر جراحی جواب نمی‌دهد و تنها راه درمان آن عمل جراحی می‌باشد. بسته به اینکه واریکوسل در چه گریدی قرار دارد، و میزان آسیبی که در اثر واریکوسل به بیضه‌ها وارد می‌شود، ممکن است پزشک متخصص اورولوژی اقدام به جراحی نماید

روشهای تعیین جنسیت

در برخی موارد زوج‌ها به دلایل گوناگون از جمله خطر احتمال اختلالات کروموزومی یا ژنتیکی وابسته به جنسیت (وجود بیماری خاصی در همه جنین‌های دختر یا همه جنین‌های پسر یک زوج)، برقراری تعادل جنسیتی یا انتخاب جنسیت تنها فرزند خانواده، تمایل دارند از مداخلات تعیین جنسیت استفاده نمایند

درمان هیدروسل

هیدروسل در کودکان ممکن است همراه با فتق باشد که در این حالت کانالی که بین شکم و بیضه‌ها است، باز می‌ماند و معمولاً صبح‌ها که کودک از خواب بیدار می‌شود میزان این آب کم است و هر چه به سمت شب می‌رود، آب اطراف بیضه بیشتر می‌شود

دلیل بالا رفتن بیضه در کودکان

بیضه‌ها در دوران جنینی داخل شکم هستند و بعد از هفته 28 جنینی، از شکم به پایین انتقال پیدا می‌کنند اما به دلایلی ممکن است انتقال بیضه صورت نگیرد. در این موارد بیمار به بیضه نزول نکرده مبتلا می‌باشد

تاثیر پیوند کلیه بر ازدواج

در مردانی که عمل پیوند کلیه انجام داده اند ممکن است باروری و توانایی جنسی تحت تاثیر این عمل قرار گیرد لذا با اقدامات درمانی خاصی ممکن است بتوان موانع را رفع نمود و فرد را به حالت معمول برگرداند

علائم بزرگی پروستات

پروستات غده‌ای است به وزن بیست گرم (به بزرگی یک گردو) در آقایان با سن 20 سال است که اختصاصاً در آقایان وجود دارد . این غده تولید حدود نیم سی سی از حجم کلی مایع منی را به عهده دارد

بهترین جراحی واریکوسل

سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی مردان در سلول‌های پوستی آلت شروع شده و به مرور به داخل آلت گسترش می‌یابد. شیوع این سرطان نادر است ولی در صورت تشخیص زود هنگام، قابل درمان است. ضمناً باید یادآور شویم، سرطان بیضه با سرطان آلت تناسلی متفاوت می‌باشد.

برخی از روشهای جراحی پروستات

پروستات غده‌ای است که جزء دستگاه تناسلی مردانه محسوب می‌شود و ترشحات برون‌ریز دارد که وارد مجاری تناسلی- ادراری می‌‌شوند. ترشحات پروستات اندکی قلیایی و شیری رنگ است که معمولا 25 تا 30 درصد حجم منی را به همراه سلول‌های اسپرم و مایع کیسه‌های منی‌ تشکیل می‌دهد

عوارض هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا بزرگی پروستات

هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) یا همان بزرگی پروستات، یک بیماری شایع است که با بالا رفتن سن آقایان احتمال ابتلا به آن افزایش می‌یابد. بزرگی پروستات می‌تواند علائم ادراری آزار دهنده‌ای داشته باشد

سوزش ادرار به چه دلایلی ایجاد می‌شود

سوزش ادرار (ادرار دردناک) ناراحتی یا احساس درد هنگام ادرار است، که معمولاً در مجرای خارج کننده ادرار از مثانه (مجرای ادراری) یا اطراف دستگاه تناسلی (فاصله میان مقعد و دستگاه تناسلی)، حس می‌شود.

درمان عفونت‌های ادراری

عفونت ادراری به عنوان یکی از بیماری‌های شایع بخصوص در زنان و دختران محسوب می‌شود، که در صورت عدم درمان می‌تواند فرد را با مشکلات زیادی روبرو کند.

سنگ مثانه و سوزش ادرار

سنگ مثانه همانطور که از نامش پیداست به شکل گیری سنگ‌های حاوی مواد معدنی موجود در ادرار گفته می‌شود که در صورت عدم دفع کامل ادرار در مثانه به وجود می‌آیند. سیستولیت یا همان سنگ مثانه زمانی ایجاد می‌شود که دفع ادرار به طور کامل صورت نگیرد

عفونت ادراری در زنان

سیستم ادراری متشکل از دو کلیه، دو حالب، مثانه و مجرای ادرار می‌باشد. کلیه ها و حالبها را سیستم ادراری فوقانی و مثانه و مجرای ادرار را سیستم ادراری تحتانی می‌نامند

عفونت ادراری در کودکان

یکی از عفونت‌ها و بیماری‌های رایج در شیرخواران و کودکان مربوط به دستگاه ادراری است. این بیماری در دختران بیش از پسران دیده می‌شود

سنگ کلیه چیست

سنگ کلیه به ذرات کوچک و سختی گفته می‌شود که در یک یا هر دو کلیه تشکیل شده و گاهی به داخل حالب انتقال پیدا می‌کند

درجه بندی سرطان پروستات

پرستات غده‌ای با اهمیت در دستگاه تناسلی مردان می‌باشد. پیشرفت سرطان در این غده را سرطان پروستات یا کنسر پروستات می‌نامند، بیشتر سرطان‌های پروستات آرام رشد می‌کنند اما برخی دیگر از آنها رشد سریع تری دارند

جراحی میکروسکوپیک واریکوسل

روش استاندارد طلایی جراحی واریکوسل روش اینگوینال میکروسکوپیک می‌باشد که با برش کوچک پایین شکم نزدیک خارج ریشه آلت و بالای بیضه و با کمک میکروسکوپ انجام می‌شود. مزیت این روش حفظ شریان (سرخرگ) و عروق لنفاوی و عصب می‌باشد و میزان عود نیز کمتر است

هیدروسل چیست؟

این بیماری در برخی از نوزادان پسر، در اثر باقی ماندن ارتباط بین حفره داخل شکمی با کیسه بیضه ایجاد می‌شود.

سرطان بیضه چیست؟

سرطان بیضه رشد سرطانی سلول‌های بیضه است که به صورت یک توده سفت و اغلب بدون درد در بیضه خود را نشان می‌دهد. معمولا یک طرف بیضه را درگیر می‌کند اما گاهی ممکن است دوطرفه باشد.

بیضه نزول نکرده یا کریپتورکیدیسم

در دوران جنینی، بیضه‌ها درون شکم قرار دارند و بعد از هفته 28 جنینی به داخل کیسه بیضه‌ها نزول می‌یابند

مشکلات اورولوژی و معافیت پزشکی سربازان

مشکلات کلیه و مجاری ادراری که می‌تواند باعث معافیت مشمولان نظام وظیفه شود

واریکوسل (واریس بیضه) چیست ؟

واریکوسل اتساع و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی ( سیاهرگی ) بالای بیضه‌ است

سرطان بیضه بیماری سنین جوانی

سرطان بیضه رشد سرطانی سلول‌های بیضه می‌باشد که به صورت یک توده سفت، اغلب بدون درد در بیضه خود را نشان می‌دهد. اغلب یک طرفه است اما گاهی ممکن است دوطرفه نیز باشد.

واریکوسل چیست؟

واریکوسل اتساع و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی ( سیاهرگی ) بالای بیضه‌ها است. شیوع آن زیر 10سال نادر است ولی در بالغین جوان و در مردان نابارور 20 تا 40 درصد می‌باشد.

پروستات چه زمانی نیاز به عمل جراحی دارد؟

بزرگی خوش خیم پروستات(BPH) از حدود سن 45 تا 50 سالگی در مردان شروع میشود اما این سوال همیشه مطرح است که در چه مواردی این مشکل ازار دهنده در مردان نیاز به جراحی دارد

رنال کولیک، بیماری هزار چهره

هنگام ويزيت بيمار در مطب، درمانگاه و يا اورژانس بارها با بيماراني مواجه مي‌شويم كه با شكايت درد كليه يا كليه‌ها مراجعه می‌نمایند و در برخي موارد نيز تشخيص را دقيق تر بيان نموده و مي‌گويند كه سنگ كليه داريم

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465