منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک ناباروریمشاوره غیر حضوریواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / علت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خواب

علت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خواب

نعوظ صبحگاهی زمانی اتفاق می افتد که آلت تناسلی با خون پر شده و فرد با نعوظ از خواب بیدار می شوید. این یک اتفاق کاملا طبیعی است. اکثر نعوظ های صبحگاهی معمولاً چند دقیقه پس از بیدار شدن از خواب ادامه می یابند، اما می توانند برای مدت طولانی تری باقی بمانند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خواب

علیرغم آنچه برخی فکر می کنند، برانگیختگی جنسی تنها دلیل نعوظ صبحگاهی نیست. این نعوظ‌ها بیشتر با بخش‌های خاصی از چرخه خواب مرتبط هستند، یعنی خواب REM. تغییر در سطح هورمون‌ها، مثانه پر و حتی تحریک فیزیکی از ملحفه نیز می‌تواند باعث نعوظ صبحگاهی شود.

علت نعوظ صبحگاهی ناخواسته مردان در خواب

نعوظ و چرخه خواب

  1. نعوظ صبحگاهی با زمان خواب REM (حرکت سریع چشم) مطابقت دارد. از آنجایی که خواب REM بر محرک‌های عصبی تأثیر می‌گذارد که جریان خون را در آلت تناسلی افزایش می‌دهد، احتمال نعوظ آلت تناسلی در این بخش از چرخه خواب بیشتر است.
  2. هرکسی الگوهای خواب متفاوتی دارد. اما از آنجایی که معمولاً چهار یا پنج مرحله خواب REM در طول شب وجود دارد، مردان نیز ممکن است چهار یا پنج مرحله نعوظ در طول شب داشته باشند. هر نعوظ می تواند 25 تا 35 دقیقه طول بکشد، اگرچه این لزوماً هر شب اتفاق نمی افتد.
  3. با نزدیک شدن به صبح، افراد برای مدت طولانی تری در مرحله خواب REM می مانند. زمانی که افراد از خواب بیدار می شوند، اغلب هنوز از خواب REM خارج نشده‌اند. به همین دلیل است که ممکن است نعوظ صبحگاهی را تجربه کنید که معمولاً در عرض چند دقیقه پس از بیدار شدن فروکش می کند.
  4. به نظر می رسد که بدن در حال انجام کاری است که پزشکان از آن به عنوان سیستم های آزمایش در طول خواب یاد می کنند. این یک پدیده طبیعی و سالم در مردان است. همچنین ممکن است در زنان نیز اتفاق بیفتد: کلیتوریس می‌تواند با خون پر شده و در طول خواب REM نیز نعوظ پیدا کند.

سطح هورمون ها در صبح

هورمون جنسی تستوسترون نقش اصلی را در عملکرد جنسی مردان دارد. تحقیقات نشان داده است که تستوسترون تقریباً به هر جنبه ای از نعوظ کمک می کند، از فعال شدن اعصابی که ماهیچه های صاف آلت تناسلی را تحریک می کنند تا احتقان خون در قسمت داخلی اسفنجی آلت تناسلی.
سطح تستوسترون نیز در نوسان است و معمولاً در اوایل صبح بیشتر از بعد از ظهر یا عصر است. این افزایش اتفاقی می‌تواند یکی از عوامل مؤثر در نعوظ صبحگاهی باشد.
لمس فیزیکی کم می تواند باعث نعوظ شود:

تاثیر مثانه پر

  1. افرادی که در طول شب برای ادرار کردن از خواب بیدار نمی شوند، صبح مثانه پر خواهند شد. مثانه پر می تواند عصب ساکرال را که گروهی از پنج عصب در قسمت پایین کمر است، تحت فشار قرار دهد.
  2. سیستم عصبی شما کمک می کند تا بدن شما در هنگام خواب فعال بماند. از آنجایی که عصب ساکرال مسئول نعوظ در هنگام خواب یا نیمه خواب است، تحریک عصب از مثانه پر می تواند باعث نعوظ شود.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

آیا عدم نعوظ در صبح نشانه بیماری است؟

اگر نعوظ صبحگاهی از بین نرود چه اتفاقی رخ می دهد؟

با کلیک روی لینک با علائم سنگ کلیه آشنا شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :محسن بهادری [ 1402-10-06 ]
سلام اقای دکتر من صبها صفتی آلتم یکساعت بطول می انجامد حتی بلن شده چایی و سیگار میکشم دسشویی ودحالت نعوز ادرار میکنم تا کمکم ب حالت شلی برمیگردد ایا مشکل دارم وباید دکتر بروم

لطفی [ 1402-08-09 ]
سام آقای دکتر وقتتون بخیر جناب دکتر آلت بنده هنگام نعوظ خیلی کم به سمت چپ انحنا دارد و البته با دست صاف میشود، درد هنگام نعوظ هم ندارم هیچ علائمی هم ندارم فقط کمی انحنا به سمت چپ، آیا بنده به بیماری پیرونی مبتلا هستم؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟سندروم نفروتیک چیست، چه علل و علائمی دارد؟

سندروم نفروتیک نوعی بیماری کلیوی است که باعث افزایش دفع پروتئین از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به کل بدن وارد کند. ... ادامه مطلب

عوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلیعوارض عدم درمان شکستگی آلت تناسلی

درون آلت مردانه هیچ استخوانی وجود ندارد و در واقع شکستگی آلت اصطلاح عامیانه ای است که به پارگی غشای تونیکا آلبوژینه اطلاق می شود ... ادامه مطلب

التهاب مثانه یا سیستیتالتهاب مثانه یا سیستیت

التهاب مثانه را سیستیت (Cystitis) بیماری است که شیوع آن در خانم‌ها بیش از آقایان می‌باشد. این عارضه ممکن است پیامد عفونت مثانه یا سندروم مثانه دردناک و غیره باشد. اغلب افراد التهاب مثانه را همان عفونت مثانه تصور می‌کنند، که البته چنین نیست ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین