جراحی میکروسکوپیک واریکوسلکلینیک درمان اختلالات جنسیدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دستگاه تناسلی مردان / علت انجام و انواع جراحی ارکیوپکسی

علت انجام و انواع جراحی ارکیوپکسی

بیضه‌ها مهم‌ترین عضو تولید مثل مردان هستند و وظیفه تولید اسپرم و هورمون های جنسی را بر عهده دارند که باعث ایجاد خصوصیات مردانه می شود. بیضه‌ها در دوران جنینی داخل شکم جنین تکامل می‌یابند و با افزایش سن، از مسیر مشخصی پایین می‌آیند و داخل کیسه بیضه قرار می‌گیرند. اگر پایین آمدن بیضه در هر قسمت از مسیر طبیعی متوقف شود، به آن «عدم نزول بیضه» یا «بیضه نزول نکرده» می‌گویند.

این مشکل میتواند یک‌طرفه(80%) یا دوطرفه باشد. درمانی که پزشکان در اینگونه موارد توصیه می‌کنند، ارکیوپکسی است. ارکیوپکسی به صورت یک عمل باز» (شامل برش‌های کوچک در پوست) یا به صورت عمل لاپاروسکوپی (به وسیله ابزارهایی که از طریق برش‌های ریز درون بدن قرار می‌گیرند) انجام می‌شود. بعضی اوقات، لاپاروسکوپی برای حداکثر کردن نتایج با یک برش ترکیب می‌شود.

علت انجام جراحی انتقال بیضه نزول نکرده به داخل کیسه بیضه

ارکیوپکسی برای اصلاح بیضه نزول نکرده یا کریپتورکیدیسم انجام می شود، وضعیتی که در آن یک یا هر دو بیضه در موقعیت مناسب خود در کیسه بیضه نزول نکرده اند. اگر این بیماری درمان نشود، بیضه نزول نکرده می تواند منجر به ناباروری مردان شود و خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش دهد. بیضه های نزول نکرده نیز با فتق در کشاله ران همراه است.
برای به حداقل رساندن خطرات، اصلاح کریپتورکیدیسم در کودک مهم است.
برای مردان بالغی که بیضه های نزول نکرده آنها در دوران کودکی اصلاح نشده است، گزینه های جراحی ممکن است متفاوت باشد. در چنین مواردی، بافت بیضه ممکن است عملکردی نداشته باشد و ممکن است خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش دهد. بنابراین، پزشک ممکن است برداشتن کامل بیضه های نزول نکرده را توصیه کند. به این عمل ارکیکتومی می گویند.

بیشتر بدانید: عوارض بیضه نزول نکرده

به تأخیر انداختن ارکیوپکسی چه عوارضی دارد؟

1. كاهش توانايي باروري
  2. آتروفي يا كوچک شدن بيضه ها
  3. تورشن يا پيچ خوردن بيضه ها
  4. فتق كشاله ران
  5. آسيب به محل وجود بيضه ها
  6. تومور يا سرطان بيضه ها: مطالعه علمي نشان داده است در صورتي كه عمل اركيوپكسي در سن كمتر از 10 سال انجام شود، ريسك كانسر يا سرطان بيضه به طور چشمگيري كاهش مي يابد.

مزایای ارکیوپکسی

1. باروری و سلامتی. اورکیوپکسی ممکن است به جلوگیری از ناباروری مردان کمک کند. مطالعات نشان می دهد که ممکن است به کاهش شانس ابتلا به سرطان بیضه در کودک شما کمک کند.
  2. افزایش عزت نفس. وقتی فرزند شما بزرگتر می شود، اگر فقط یک بیضه در کیسه بیضه خود داشته باشد، ممکن است احساس خجالت کند. اکثر بیماران نتایج اورکیوپکسی نسبت به بدن خود احساس بهتری دارند.
  3. ایمنی. ارکیوپکسی یک روش نسبتاً ایمن با خطر کم عوارض یا عوارض جانبی است. اکثر مردم در همان روز به خانه باز می گردند.
  4. خطر آسیب کمتر. اگر بیضه به جای کیسه بیضه در ناحیه کشاله ران باشد، احتمال آسیب رساندن به بیضه بیشتر است. آسیب‌های ناشی از ورزش، بستن کمربند ایمنی روی پا، لباس‌های تنگ و کمربند بیشتر اتفاق می‌افتد.
انواع جراحی ارکیوپکسی

سن مناسب عمل جراحی ارکیوپکسی

اگر کودک شما بیضه های نزول نکرده ای دارد که پس از تولد به خودی خود نزول نمی کنند، باید بین ۱۲ تا ۲۴ ماهگی اورکیوپکسی انجام دهند. اگر شما یا فرزندتان پیچ خوردگی بیضه دارید، باید فوراً تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

انواع جراحی ارکیوپکسی

لاپاروسکوپی

در حراجی ارکیوپکسی به وسیله لاپاروسکوپی یک دوربین (که تصویر آن روی صفحه تلویزیون مشاهده می‌شود) و ابزارهای کوچکی از طریق سوراخ‌های ریزی در شکم قرار می‌گیرند. شکم با یک نوع گاز به آرامی باد می‌شود تا فضایی ایجاد شود که امکان ایجاد تصویر مناسب را فراهم کند. ابتدا ساختارهای بیضه و بند ناف، شریان و ورید (رگ‌های خونی) و واس دفنر (لوله‌ای که اسپرم را منتقل می‌کند) مشخص می‌شوند. باقیمانده عمل همانند عمل باز است. طناب تا حد ممکن کشیده می‌شود تا آن را به سمت پایین یا داخل اسکروتوم بکشید. هنگامی که در موقعیت قرار گرفتید، آن را با بخیه ثابت کنید. پس از برداشتن ابزار، سوراخ‌های کوچک همه با بخیه بسته شده و باند استریل روی آن اعمال می‌شود.

جراحی باز

اگر بیضه قابل لمس باشد، ممکن است از روش باز یا لاپاروسکوپی استفاده شود. همانطور که گفته شد، گاهی اوقات لاپاروسکوپی برای پیدا کردن و حتی اندکی برای پایین آوردن بیضه به کار می‌رود. سپس عمل جراحی باز از طریق یک برش کوچک انجام می‌شود تا بیضه به داخل اسکروتوم وارد شود.

اقدامات قبل از جراحی ارکیوپکسی

1. قبل از اورکیوپکسی، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود ملاقات خواهید کرد. آنها سلامت عمومی شما یا فرزندتان را ارزیابی خواهند کرد. آنها همچنین موارد حیاتی (دما، نبض و فشار خون) را مصرف خواهند کرد.
  2. در مورد داروهای تجویزی یا OTC که خود یا فرزندتان مصرف می کنید، از جمله مکمل های گیاهی، به پزشک خود اطلاع دهید. آسپرین، داروهای ضد التهاب و برخی مکمل های گیاهی می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.
  3. پزشک شما همچنین دستورالعمل‌های خاصی را در مورد زمان غذا یا نوشیدنی قبل از عمل به شما می‌دهد. اکثر بیمارانی که برای اورکیوپکسی آماده می شوند نباید بعد از نیمه شب شب قبل از عمل چیزی بخورند یا بنوشند. اگر مجبور به مصرف داروهای تجویزی هستید، آنها را با یک کمی آب مصرف کنید.
  4. برای کاهش خطر عفونت، کشاله ران خود را یک روز قبل و صبح روز عمل کاملاً بشویید.

مراقبت های بعد از جراحی ارکیوپکسی

دستورالعمل‌های بعد از عمل معمولاً شامل پرهیز از برداشتن وسایل سنگین، ورزش نکردن و فشار نیاوردن زیاد به خود برای تقریباً دو هفته بعد از عمل است.

رژیم غذایی

فقط مایعات شفاف باید چند ساعت پس از عمل داده شود (این مایعات عبارتند از آب، پودر شربت و گاتورید بدون رنگ). اگر مایعات شفاف به خوبی تحمل شوند، بعد از دو ساعت یا بیشتر می‌توان مواد غذایی نرم مانند موز، برنج، نان تست، سوپ یا سیب تجویز کرد. از غذاهای چرب باید اجتناب شود. رژیم غذایی طبیعی می‌تواند روز دوم پس از جراحی شروع شود.

مدیریت درد

برای دو روز اول پس از عمل، دارو درمانی از طرف پزشك معالج پزشك تجویز می‌شود. معمولاً تیلنول یا Motrin برای كودكان زیر پنج سال مناسب است. ممکن است به کودکان بالای پنج سال تیلنول با کدئین برای درد داده شود.

ویزیت پیگیری

ویزیت پیگیری با جراح یا ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی اولیه بعد از عمل حدود چهار تا شش هفته انجام می‌شود.

مراقبت از برش

دستورالعمل مراقبت از برش شامل نحوه تغییر پانسمان استریل در اطراف محل عمل خواهد بود. یک پماد آنتی‌بیوتیک معمولاً روزانه چندین بار در ناحیه برش اعمال می‌شود. حمام (با لیف) باید چهار تا پنج روز بعد از عمل انجام شود. به هیچ وجه نباید کاملاً در آب فرو روید.

فعالیت بعد از عمل

متخصص درباره سطح فعالیت‌های مجاز به شما مشاوره می‌دهد. دوچرخه سواری و شنا معمولاً به مدت یک هفته ممنوع است. معمولاً کودکان اجازه دارند در مدت دو تا سه روز پس از عمل به مدرسه بروند. شرکت در کلاس‌های ورزشی تماسی و باشگاه تا زمان ویزیت پیگیری با جراح (معمولاً در چهار تا شش هفته) مجاز نیست.

عوارض جراحی ارکیوپکسی

عوارض ارکیوکپسی نادر است؛ اما ممکن است شامل خونریزی و عفونت باشد. آتروفی بیضه یا از بین رفتن بیضه بسیار نادر است؛ اما ممکن است رخ دهد، به خصوص هنگامی که رگ خونی متصل به بیضه تقسیم شود تا طول کافی برای انجام عمل جراحی داشته باشد.

هزینه جراحی ارکیوپکسی

هزینه درمان بیماری عدم نزول بیضه بسته به آزمایشات مورد نیاز، خدمات جراحی و تعداد روزهای بستری در بیمارستان مشخص می شود.

ویروس HPV چیست و چگونه منتقل می شود؟

نظرات کاربران درباره این مطلب :بهادر [ 1402-08-29 ]
سلام خسته نباشید برای نوزاد چند ماهه که دچار بیضه نزول کرده است اولین اقدام درمانی چیست ؟ دوران نقاهت چند وقت است

سندروم مثانه دردناکسندروم مثانه دردناک

سندروم مثانه درناک یا اینترستیشیال سیستیتیس، جزو بیماری‌های مزمن کلیه و مجاری ادراری می‌باشد که با علائمی مانند؛ سوزش ادرار، تکرر ادرار، حساسیت یا درد لگن و احساس درد و فشار در مثانه همراه است. شدت این علائم بسته به پیشرفت بیماری، از شخصی به شخص دیگر ممکن است متفاوت باشد ... ادامه مطلب

تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

شایعترین بیماریهای کلیهشایعترین بیماریهای کلیه

بیماری های کلیه انواع مختلفی دارند و هرکدام از این بیماری ها می توانند سیستم ادراری را با مشکل روبرو کنند و باید بسیار جدی گرفته شوند. ... ادامه مطلب