منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
دکتر قهرمان نژادکلینیک درمان اختلالات جنسیمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

کلیه‌ها بخشی از سیستم ادراری هستند که بخش‌های دیگر آن شامل مثانه، حالب‌ها و مجرای ادرار است. کلیه‌ها وظیفه حذف مواد زائد و آب اضافی از خون را دارند. این مواد زائد به‌صورت ادرار از بدن خارج می‌شود. هر یک از این اندام‌ها ممکن است دچار عفونت شوند و شخص عفونت ادراری بگیرد. در بیشتر مواقع عفونت از مثانه شروع می‌شود و به بخش‌های دیگر سرایت می‌کند. اگر باکتری یا ویروس به حالب‌ها برسند، می‌توانند از طریق این لوله‌ها خود را به کلیه رسانده و این اندام را دچار عفونت کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند. باکتری‌ها یا ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت در کلیه‌ها شوند که اصطلاح پزشکی این بیماری پیلونفریت است. اگر این عفونت درمان نشود، خطرناک است و ممکن است مشکلات جدی ایجاد کند.

علت ابتلا به پیلونفریت

اصلی‌ترین علت عفونت کلیه ورود باکتری‌ها از طریق دستگاه ادراری و تکثیر آنها در کلیه‌ها است. همچنین در برخی موارد ممکن است باکتری‌ها از سایر نقاط بدن به کلیه‌ها منتقل شوند و گسترش پیدا کنند، البته ابتلا به پیلونفریت از این طریق اغلب غیر معمول است. از آنجایی که سیستم ایمنی در کلیه‌ها ضعیف‌تر عمل می‌کند، در صورت ابتلا به پیلونفریت لازم است مراقبت‌ها با جدیت بیشتری پیگیری شوند. در برخی موارد جراحی کلیه یا حتی جراحی مفاصل ممکن است به عفونت کلیه منجر شود که این علت نیز کمتر متداول است. البته برخی عوامل خطرزا وجود دارند که ریسک ابتلا به این عفونت را افزایش می‌دهند.

همچنین بخوانید: پیشگیری از عفونت کلیه

عوامل خطر پیلونفریت

عواملی که شخص را مستعد ابتلا به عفونت کلیه می‌کند، عبارتند از:

درمان پیلونفریت

پیلونفریت چه علائمی دارد؟

علائم و نشانه‌های عفونت کلیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

انواع پیلونفریت

پیلونفریت حاد

پیلونفریت حاد یک عفونت ناگهانی و شدید در کلیه‌ها است. این عفونت باعث تورم کلیه‌ها شده و می‌تواند باعث تخریب دائمی کلیه‌ها شود. هر مشکلی که در جریان طبیعی ادرار اختلال ایجاد کند، خطر ابتلا به پیلونفریت حاد را افزایش می دهد. به عنوان مثال دستگاه ادراری که اندازه یا شکلی غیرمعمول دارد با احتمال بیشتری به پیلونفریت حاد مبتلا می‌شود.

پیلونفریت مزمن

پیلونفریت مزمن ایجاد عفونت‌های مکرر یا مداوم در کلیه‌ها است که پدیده‌‌ی نادری است. مانند شکل حاد این بیماری، اشکال مزمن آن، در افرادی که در جریان طبیعی ادرار آنها اختلال وجود دارد بیشتر دیده می‌شود. این موارد می‌توانند در اثر عفونت ادراری ، ریفلاکس وزیکواورترال (که مقدار کمی ادرار از مثانه به حالب و کلیه‌ها برمی‌گردد) یا ناهنجاری‌های آناتومیک ایجاد شوند. پیلونفریت مزمن در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده می‌شود.

تشخیص پیلونفریت

برای تأیید اینکه عفونت کلیه دارید، احتمالاً از شما خواسته می‌شود که برای آزمایش باکتری، خون یا چرک در ادرار، یک نمونه ادرار ارائه بدهید. پزشک شما همچنین ممکن است یک نمونه خون برای کشت بگیرد که یک تست آزمایشگاهی است که باکتری‌ها یا سایر ارگانیسم‌ها را در خون شما بررسی می‌کند. سایر آزمایشات ممکن است شامل سونوگرافی کلیه، سیستوسکوپی ، سی تی اسکن یا نوعی اشعه ایکس به نام سیستورتروگرام (مشاهده و بررسی مجاری ادرار و کلیه) باشد. سیستورتروگرام شامل تزریق رنگ کنتراست برای گرفتن عکس اشعه ایکس از مثانه در هنگام پر بودن و هنگام ادرار کردن است.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

عوارض پیلونفریت

در صورت عدم درمان، عفونت کلیه می‌تواند به عوارض بالقوه جدی منجر شود، مانند:

  1. اسکار کلیه: این مسئله می‌تواند به بیماری مزمن کلیه، فشار خون بالا و نارسایی کلیه منجر شود.
  2. مسمومیت خون (سپتی سمی): کلیه‌های ما مواد زائد خون را فیلتر می‌کنند و خون فیلترشده را به بقیه بدن برمی‌گردانند. ابتلا به عفونت کلیه می‌تواند باعث پخش شدن باکتری در جریان خون ما شود.
  3. عوارض بارداری: خطر زایمان نوزادان کم‌وزن در زنانی که در دوران بارداری به عفونت کلیه مبتلا می‌شوند، بیشتر است.

درمان پیلونفریت چیست؟

درمان شما به شدت عفونت کلیه بستگی خواهد داشت. اگر عفونت خفیف باشد ، آنتی بیوتیک های خوراکی اولین خط درمان هستند. پزشک برای شما قرص های آنتی بیوتیک تجویز می کند تا مصرف کنید. هنگامی که نتایج آزمایشات ادرار شما به چیزی خاص برای عفونت باکتریایی شما شناخته شود، ممکن است نوع آنتی بیوتیک تغییر کند. معمولاً باید دو یا چند هفته به مصرف آنتی بیوتیک ادامه دهید. پزشک شما ممکن است بعد از درمان، کشت ادرار را برای اطمینان از بین رفتن و برگشتن عفونت تجویز کند. در صورت لزوم ، ممکن است دوره دیگری آنتی بیوتیک دریافت کنید.
برای عفونت جدی تر، پزشک ممکن است شما را در بیمارستان نگه دارد تا آنتی بیوتیک های داخل وریدی و مایعات داخل وریدی دریافت کند.
گاهی اوقات ممکن است برای اصلاح انسداد یا شکل مشکل در مجاری ادراری ، جراحی لازم باشد. این به جلوگیری از عفونت های جدید کلیه کمک می کند.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل ناباروری در مردانعلل ناباروری در مردان

اگر زوجی پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری، بارور نشوند، در اصطلاح به آنها نابارور گفته می‌شود و نیاز به پیگیری دارند. دلایل بی‌شماری می‌تواند موجب ناباروری در زوجین شود که از آن جمله می‌توان به عوامل ژنتیکی، بیماری‌ها، شرایط محیطی و سبک زندگی اشاره کرد ... ادامه مطلب

علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریتعلت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌ تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند ... ادامه مطلب

درباره نارسایی حاد و مزمن کلیه چه می دانید؟درباره نارسایی حاد و مزمن کلیه چه می دانید؟

افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه ممکن است سال ها دچار این بیماری باشند اما چون علامت خاصی ندارند به صورت آرام کلیه‌ شان از بین رود. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین