منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریواریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟

آیا سبک و محل زندگی همچنین رژیم غذایی در ایجاد سنگ ادراری تاثیر دارد؟

سنگ ها ادراری زمانی تشکیل می شوند که مواد معدنی در ادرار جمع شوند، متبلور شوند و سپس به هم بچسبند. هنگامی که سطح این مواد معدنی در ادرار بیش از حد بالا می‌رود، می ‌توانند کریستال ‌هایی تشکیل دهند که به یکدیگر متصل می‌شوند و سنگی در کلیه یا سنگ مثانه تشکیل می ‌دهند. اگر این سنگ‌ها به اندازه‌ ای بزرگ باشند که جریان ادرار را مسدود کنند، می‌توانند باعث ایجاد درد و علائم دیگر شوند. سنگهای ادراری که بیشتر مردم آنها را تحت عنوان سنگ کلیه می شناسند، می توانند در چهار قسمت از سیستم ادراری قرار گیرند که شامل کلیه، حالب، مثانه و مجرای ادرار است. سنگهای مثانه بیشتر سنگهایی هستند که از کلیه آمده و وارد مثانه شده و بنا به عللی دفع نمی شوند. بیش از نیمی از سنگهاي ایجاد شده در سیستم ادراري بـه عوامل سبک زندگی مربوط میشـود و عـواملی نظیر سیگارکشیدن، الکل و فعالیت بدنی نیز در تشکیل سنگ میتوانند نقش داشته باشند.

آنچه در این مطلب میخوانید

براي کاهش تشکیل سنگ ادراري و بار اقتصادي اجتماعی ناشی از آن در افراد در معـرض خطـر، اتخـاذ راهکارهاي پیشگیرانه نظیر اصلاح سبک زندگی میتواند مؤثر باشد. سبک زندگی به عنوان عاملی در جهت آموزش بیماران داراي سنگ مجاري ادراري مورد توجه است و به نظر میرسد بـا افـزایش آگـاهی در مـورد سـنگ کلیه و عوامـل ایجادکننده آن میتوان سبک زندگی بیماران را بهبود بخشید.

علت ایجاد سنگ های مجاری ادراری

سنگ های دستگاه ادراری می توانند به دلیل عدم تعادل مواد معدنی موجود در ادرار مانند کلسیم، اگزالات و اسید اوریک ایجاد شوند. ایجاد سنگ های مجاری ادراری می تواند ناشی از کم آبی بدن، رژیم غذایی سرشار از این مواد معدنی، شرایط پزشکی خاص و یا برخی داروها باشد.

علائم سنگ ادراری

سنگ کلیه در مراحل ابتدایی آن هیچ علائمی ندارد تا زمانی که سنگ در کلیه شروع به حرکت کند. در این مرحله، ممکن است افراد چنین علائم و نشانه‌هایی را تجربه کنند:

بیشتر بخوانید: علت وجود خون در ادرار

انواع سنگ ادراری

بر اساس مطالعات healthline چهار نوع اصلی سنگ ادراری وجود دارد که در سیستم ادراری تشکیل می‌شوند که شامل سنگ‌ های اگزالات کلسیمی، سنگ‌ های اسید اوریک، سنگ ‌های استروویت و سنگ ‌های سیستین هستند. هر نوع سنگ از مواد معدنی مختلفی تشکیل شده است و می‌ تواند به روش‌ های مختلفی برای درمان نیاز داشته باشد.

سنگ ادراری

اثرات سبک، محل زندگی و رژیم غذایی بر سنگ ادرار

امروزه تحقیقات نشان داده است که علـت بسـیاري از بیماريهاي مزمن، سبک زنـدگی و رفتارهـاي انسـان است، لذا به نظـر مـی رسـد بـا اصلاح سبک زندگی میتوان از بروز بیش از 50 درصد بیماريها جلوگیري کرد. براي حفـظ و ارتقـاي سلامتی، تصحیح و بهبود سبک زندگی امـري ضـروري بوده و در صورت عدم اصـلاح شـیوه زنـدگی، ممکـن است این افراد در آینده بـا عواقـب جبـران ناپـذیري مواجه شوند. سـبک زندگی، روشی است که هـر فـرد طـی زنـدگی خـود انتخاب میکند و عامل بسیار مهمی در سلامت جسمی و روانی او میباشد. بـراي کـاهش تشکیل سـنگ و بـار اقتصـادي - اجتمـاعی ناشـی از آن، انجام راهکارهاي پیشگیرانه با هدف اصلاح عوامل سبک زنــدگی بــراي افــرادي کــه در معــرض خطــر بــالاي سنگهاي مکرر یا سنگهاي بار اول هستند، مـی توانـد مؤثر باشد. بـراي مـدیریت و پیشگیري از عـود مجـدد بیمـاري کـه پدیـده شـایعی میباشد، ضروري است عـلاوه بـر درمـان هـاي طبـی، اقدامات لازم جهـت اصـلاح و بهبـود سـبک زنـدگی و ارتقای سلامتی این بیماران صورت گیرد.

منطقه جغرافیایی هم از طریق عادات غذایی و هم نژاد و ارث میتواند در تولید سنگ ادراری مؤثر باشد؛ ولی مهمتر از آن مسئله‌ی آب و هوایی است که شیوع سنگ در مناطق جغرافیایی گرم و خشک بیشتر است و دلیل آن همان مسئله‌ی تغلیظ ادرار واستعداد بیشتر رسوب املاح در ادرار میباشد. رژیم غذایی نیز در بروز و پیشگیری از سنگ ادراری نقش مهمی دارد. به‌خصوص اگر سابقه‌ی سنگ‌های کلیوی دارید، باید بدانید که برخی عادت‌های غذایی می‌توانند احتمال تشکیل مجدد سنگ را افزایش دهند. سبک زندگی مانندکم نوشیدن آب، عدم تحرک و ورزش، چاقی یا خوردن غذای حاوی نمک یا شکر زیاد در تشکیل سنگ های ادراری بسیار مؤثر هستند.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

عوامل مهم جهت پیشگیری از سنگ کلیه

به‌طورکلی تغییر چند عادت روزمره می‌تواند تأثیر چشمگیری در احتمال بروز سنگ کلیه داشته باشد:

روی لینک کلیک کنید و با علائم سنگ کلیه آشنا شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟در چه مواردی درمان واریکوسل توصیه می شود؟

واریکوسل عارضه ای است که بر سیاهرگ های کیسه بیضه تأثیر می گذارد و می تواند باعث ناباروری در مردان شود. ... ادامه مطلب

علائم و روشهای درمان سرطان حالبعلائم و روشهای درمان سرطان حالب

سرطان حالب یک نوع نادر از سرطان است که رشد سلولهای غیرطبیعی است و می تواند با هم رشد کرده و توده هایی به نام تومور تشکیل دهد. ... ادامه مطلب

وجود خون در ادرار نشانه چیستوجود خون در ادرار نشانه چیست

وجود خون در ادرار و دفع لخته خون یکی از موارد اورژانسی کلیه و مجاری ادراری است که نیاز به مراجعه فوری به پزشک متخصص و بررسی علل این عارضه دارد ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین