منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
جراحی میکروسکوپیک ناباروریمشاوره غیر حضوریواریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / تشخیص افتراقی درد کلیه و کمر درد

تشخیص افتراقی درد کلیه و کمر درد

کمردرد یکی از مشکلات شایع است که بیشتر اوقات، این درد ناشی از مشکلات ستون فقرات و نواحی اطراف آن ناشی می‌شود. با این حال، گاهی اوقات یک اندام داخلی، مانند کلیه می‌تواند باعث درد در کمر یا پهلو شود.کلیه‌های شما در زیر قفسه سینه، در هر دو طرف ستون فقرات قرار دارند. به دلیل محل قرارگیری کلیه در کنار اعصاب، ممکن است درد کلیه در قسمت دیگری از بدن شما (اغلب قسمت بالای کمر) احساس شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

این نوع درد، درد ارجاعی نامیده می‌شود. درد کلیه و کمر درد اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌ شوند. سیستم بدن انسان بسیار پیچیده بوده که ممکن است وجود ناراحتی و درد در یک بخش قسمت‌ های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. هر بیماری با بروز یکسری علائم رخ می‌ دهد که می‌ توان از آنها برای تشخیص و درمان استفاده کرد.

این مسئله در مورد کمر درد و درد کلیه نیز صدق می‌ کند. با توجه به علائم مشابه، برخی اوقات تشخیص آنها سخت می‌ شود؛ اما شناخت نشانه‌ ها، محرک‌ ها و ویژگی‌ های این دو باعث می‌ شود بتوانید تفاوت آنها را بشناسید. تفاوت بین کمردرد و درد کلیه شامل محل و شدت درد و هرگونه علائم همراه با آن است.

درد کمر و درد کلیه چه فرقی باهم دارند؟

تفاوت بر اساس محل بروز درد

کمر درد ممکن است در هر قسمتی از پایین کمر یا باسن احساس شود در حالی که درد کلیه معمولاً در قسمت بین دنده‌ها و پهلوها احساس شده و همچنین درد در قسمت بالای شکم نیز ایجاد می‌شود.

تفاوت بر اساس مشخصات درد

در کمر درد، معمولاً درد در زمان‌های مختلف متغیر بوده و ثابت نیست. در حالی که در درد کلیه معمولاً درد تا پایان ثابت بوده و ممکن است دردی تیز باشد (در موارد وجود سنگ کلیه) یا ممکن است درد مبهم باشد (در موارد ابتلا به عفونت‌های کلیوی)

همچنین بخوانید: علائم سنگ کلیه

تفاوت بر اساس انواع درد

در کمردرد ممکن است درد در گردن، بالای کمر یا پایین کمر احساس شود. درد ممکن است به شکل درد ناگهانی و شدید کمر ایجاد شده و تا ۴ هفته نیز باقی بماند، کمر درد نیمه مزمن ممکن است از ۴ تا ۱۲ هفته طول بکشد و کمر دردی که بیش از ۱۲ هفته باقی بماند کمر درد مزمن خواهد بود. در موارد درد کلیه، درد ممکن است به دلیل وجود سنگ کلیه یا بروز عفونت کلیوی ایجاد شده باشد. معمولاً کلیه دردی که ناشی از وجود سنگ کلیه باشد، شدیدتر است در حالی که درد ناشی از عفونت‌های کلیوی ممکن است در حد متوسط باشد. به هر حال هر دو نوع کلیه درد با علائمی مانند استفراغ، حالت تهوع و تب همراه هستند.

تفاوت بر اساس دلایل ایجاد کننده درد

دلیل بروز درد نیز باعث ایجاد تفاوت بین درد ناشی از کلیه درد و درد ناشی از کمر درد به شرح زیر می‌شود:
درد کمر می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر ابتلا به سیاتیک، شکستگی استخوان‌های کمر (شکستگی بدنه مهره‌ها)، شکستگی پدیکل، شکستگی لامینا، فتق دیسک کمر، برآمدگی دیسک کمر، تنگی کانال نخاع، پوکی استخوان، سرطان متاستاتیک مهره‌ای و اسپاسم عضله پاراورتبرال باشد. در حالی که درد کلیه در اثر وجود سنگ کلیه، بروز عفونت‌های کلیه ( پیلونفریتگلومرولونفریت ، ابتلا به سرطان کلیه و انفارکتوس کلیه ایجاد می‌شود.

تفاوت بر اساس محرک‌ها

درد کمر و درد کلیه محرک‌هایی دارند که می‌تواند باعث آغاز علائم و نشانه‌های بیماری باشد. شایع‌ترین محرک‌های کمر درد شامل نشستن‌های طولانی مدت در یک وضعیت، ایستادن‌ها و حرکات طولانی مدت می‌شود. به عبارت دیگر، درد کلیه اساساً با مصرف مقادیر زیاد مایعات تحریک می‌شود. به عنوان مثال انسداد محل اتصال حالب به لگنچه نیز باعث ایجاد درد کلیه می‌شود. البته حرکت به عنوان محرک درد کلیه لحاظ نشده است.

تفاوت بین میزان گسترش درد

زمانی که در مورد تفاوت درد میان کلیه درد و کمر درد از نظر میزان گسترش آن صحبت می‌کنیم، گفته می‌شود که کمر درد به سمت کمر، باسن، ران، ساق پا و حتی انگشتان پا ممکن است کشیده شود در حالی که درد کلیه معمولاً به سمت پایین شکم و قسمت داخلی ران‌ها کشیده می‌شود.

تشخیص افتراقی درد کلیه و کمر درد

تفاوت بر اساس علائم و نشانه‌ها

علائم و نشانه‌ها کلید کنترل بیماری‌ها هستند. تفاوت بین کمر درد و کلیه درد می‌تواند با علامت میزان حساسیت به لمس نیز مشخص شود. معمولاً در هنگام بروز کمر درد، به خصوص اگر علت آن فشار عضلانی در کمر باشد، علائمی از حساسیت به لمس دیده می‌شود. حساسیت به لمس می‌تواند یک علامت مهم ناشی از ابتلا به اسپوندیلیت (بیماری مفصلی) باشد که در نواحی نزدیک به ستون فقرات احساس می‌شود.
به هر حال علامت حساسیت شدید به لمس در هنگام ابتلا به کلیه درد مشاهده نمی‌شود فقط در برخی موارد نواحی نزدیک به کلیه دچار این عارضه می‌شوند.

علائم کلیه درد

درد کلیه می‌ تواند همراه با علائم مختلفی بروز کند که بسیار فراتر از کمر درد موقت یا مزمن است. معمولاً علائم درد کلیه به‌ صورت زیر است:

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

علائم کمر درد

معمولاً کمر درد با علائم خاصی ظاهر می‌ شود. البته بسیاری از بیماران دچار درد مزمن هستند و در برخی دیگر نیز علائم و نشانه‌ ها در اثر یک آسیب یا ضربه حاد ایجاد می‌ شود؛ اما در حالت کلی کمر درد با علائم زیر همراه است:

آیا عفونت کلیه باعث کمر درد میشود؟

درد شدید در ناحیه کمر یکی از علائم اصلی عفونت کلیه، درد شدید یا تیر کشیدن در ناحیه کمر (نزدیک به محل کلیه‌ها) است.

زمان مراجعه به پزشک

پس از شناسایی درد کمری یا کلیوی، برای بررسی بیشتر و درمان باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت ابتلا به عفونت یا سنگ کلیه باید فوراً به پزشک مراجعه شود. گاهی می‌توان کمردرد حاد خفیف را بدون مراجعه به پزشک درمان کرد؛ اما در صورت تداوم، متوسط و شدید شدن درد یا انتشار آن به سایر نواحی باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

کلینیک تخصصی دکتر پیمان صالحی، آماده ارائه خدمت در زمینه درمان ناباروری مردان در اصفهان به مراجعین محترم می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره‌ 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه هاتاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

علت درد کلیه هیچ ربطی به سردی یا گرمی ندارد. با این وجود گاهی بر اثر سرما در ناحیه پهلوها دچار درد می شویم که نیاز به بررسی دارد. ... ادامه مطلب

علت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریتعلت، علائم، تشخیص و درمان پیلونفریت

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که ناشی از عفونت ادراری است و می‌ تواند یک یا هر دو کلیه را درگیر کند ... ادامه مطلب

درباره نارسایی حاد و مزمن کلیه چه می دانید؟درباره نارسایی حاد و مزمن کلیه چه می دانید؟

افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه ممکن است سال ها دچار این بیماری باشند اما چون علامت خاصی ندارند به صورت آرام کلیه‌ شان از بین رود. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین