جراحی میکروسکوپیک ناباروریکلینیک درمان اختلالات جنسیجراحی میکروسکوپیک واریکوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی / روشهای تشخیص، درمان و پیشگیری از زگیل دهان

روشهای تشخیص، درمان و پیشگیری از زگیل دهان

یکی از رایج ترین انواع عفونت های آمیزشی که از طریق نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود ، عفونت یا ویروس HPV می باشد. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد که حدود 40 نوع آن می‌تواند از طریق تماس مستقیم جنسی منتقل شود. پاپیلوم اشاره به نوعی زگیل یا توده‌ی نرم با ظاهری شبیه به گل کلم ناشی از ویروس HPV دارد. همچنین زگیل های HPV در روی بافت های مرطوب ناحیه تناسلی و دهان و گلو دیده می شود.در ادامه به بررسی روشهای تشخیص و درمان HPV دهانی می پردازیم.

زگیل دهانی چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی برای ایجاد زگیل، رشد سریع سلول‌های لایه خارجی پوست را تحریک می‌کند. این ویروس در اثر تماس پوست با پوست منتقل می شود و اگر حین رابطه جنسی ، رابطه دهانی نیز برقرار شود احتمال بروز زگیل دهانی یا زگیل در ناحیه زبان و گلو (Oropharyngeal HPV infection) نیز وجود دارد. همچنین اکثر افرادی که دارای شرکای جنسی مختلف هستند در معرض بالای ابتلا به این ویروس هستند.

علائم زگیل دهانی

معمولا زگیل دهانی علائم خاصی ندارد و این یعنی افراد مبتلا به ویروس HPV دهانی تا مدتی متوجه نمی شوند که به این عفونت مبتلا هستند . این نوع از عفونت به ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند به سرطان دهان و یا سرطان حفره حلقی تبدیل شود که نادر هستند. سویه‌های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی می‌توانند علائمی متفاوت ایجاد ‌کنند. هنگامی‌ که این ویروس باعث عفونت مولد شود، می‌تواند با شکل و فرم‌های زیر در نواحی مختلف بدن مثل دهان خود را نشان دهد:

اگر در صورت عدم تشخیض ویروس HPV و تکثیر آن به سرطان حفره حلقی مبتلا شوید، سلول‌های سرطانی معمولا در وسط گلو تشکیل می‌شوند، نوعی از ویروس پاپیلومای انسانی به نام HPV 16 عمدتا باعث ایجاد سرطان‌های دهان و حفره حلقی می‌شود.علائم اولیه آن به صورت زیر است و در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت آفت و زگیل دهانی

از تفاوت های آفت دهان با زگیل دهانی می توان به نوع انتقال آنها اشاره کرد که زگیل دهانی در واقع از طریق رابطه جنسی دهانی انتقال پیدا می‌کند. و در صورت اینکه درمان آن به تعویق بی افتد ممکن است باعث ایجاد سرطان دهانی در فرد شود.
اما آفت نوعی زخم‌ غیر سرطانی که بر روی بافت ‌های نرم داخل دهان ایجاد می‌شود و نکته قابل توجه این می باشد که آفت های دهانی مسری نیستند اما ممکن است با برخی از بیماری های مسری مانند عفونت HPV در ارتباط باشند. همچنین علت اصلی بروز آفت های دهانی به طور دقیق مشخص نیست. اما عواملی مانند استرس، جراحت جزئی در داخل دهان، حساسیت به برخی مواد غذایی و کمبود برخی مواد مغذی در بدن، می توانند باعث ایجاد آفت های دهان شوند.

روشهای تشخیص زگیل دهانی

در حال حاضر بهترین راه تشخیص زگیل دهانی انجام آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) است. در این آزمایش پزشک ، قطعه کوچکی از سلول‌های مخاط دهان را نمونه‌ برداری می کند و پس از استخراج DNA آن، تکثیر شده و نسخه‌های مشابه بی‌شماری تولید می‌ شود. داشتن تعداد زیادی نسخه از قطعه DNA به متخصصان علوم آزمایشگاهی اجازه می‌دهد تا داخل سلول‌ها را جستجو کرده و مقادیر اندکی از DNA غیر طبیعی یا ویروسی را تشخیص دهند. موارد نادری هم وجود دارد که پزشک می‌تواند با توجه به ضایعات بارزی که در دهان وجود دارد، زگیل دهانی را فقط از طریق معاینه تشخیص دهد.

راه های درمان زگیل دهانی

اغلب زگیل‌های دهانی قبل از ایجاد هرگونه مشکل سلامتی توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌روند. اما اگر به دلیل تضعیف سیستم ایمنی و یا مصرف داروهای خاص احساس کردید ضایعاتی به صورت زگیل در دهان شما وجود دارد، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. همچنین بعد از تشخیص زگیل دهانی برای بیمار باید هر ۸ تا ۱۲ ماه یکبار آزمایش HPV انجام دهد تا زمانی‌ که عفونت برطرف شود. و با توجه به این که هنوز دارویی برای حذف کامل این ویروس وجود ندارد ممکن است دراثرهرگونه تنش یا فشار عصبی، ویروس در دوره‌های مشخصی خود را به‌ صورت ضایعه در نقاط مختلف بدن نشان دهد.
ممکن است درمان زگیل دهانی با درمان‌های موضعی کمی دشوار باشد. با این وجود با تشخیص پزشک میتوان از داروهای ضد ویروسی که شامل اسید سالیسیلیک از روش‌های زیر نیز میتوان برای درمان استفاده کرد:

1. عمل جراحی برای برداشتن زگیل دهانی (امروزه در مواردی این جراحی با لیزر انجام می‌شود)
  2. سرمادرمانی که در طی آن به کمک نیتروژن مایع سلول‌های آلوده به ویروس منجمد می‌شوند و می‌میرند. بدین شکل روند رشد ویروس متوقف می‌شود.
  3. تزریق اینترفرون آلفا-۲بی به نواحی آلوده که منجر به حفاظت از سلول‌های سالم در برابر گسترش ویروس می‌شود.
پیشگیری از زگیل دهان

راه های درمان خانگی زگیل دهانی

استفاده از درمان های خانگی می تواند به کاهش علائم و درد کمک کند که به شرح زیر می باشد:

1. استفاده از سیر به دلیل ضد ویروسی بودن و ژل آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی و تسکین دهنده در بهبودی آن موثر است.
  2. استفاده از سرکه سیب روی زگیل نیز می تواند باعث سیاه شدن و کنده شدن آن شود. سرکه سیب ضد ویروس و ضد میکروب است و مصرف موضعی آن روی زگیل برای مدت دو هفته موثر می باشد.
  3. مالش دادن تکه هایی از پوست موز و برش های سیب زمینی خام روی زگیل نیز می تواند کمک کننده باشد.
  4. جوش شیرین را با کمی آب ولرم مخلوط کنید و با استفاده از گوش پاک کن خمیر به دست آمده را روی زگیل بمالید.
  5. گیاه ریحان و گشنیز را بکوبید و آن را روی زگیل داخل دهان قرار دهید.

علل خطر ابتلا به زگیل دهانی

رابطه جنسی دهانی

از مهمترین فاکتورهای خطر ابتلا به زگیل دهانی، داشتن رابطه جنسی دهانی یا تماس دهان به دهان با کسی است که به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا شده است. به ویژه اگر افراد سیگاری باشند. به‌همین‌دلیل مردان بیشتر در معرض خطر هستند.

داشتن متعدد شریک جنسی

با توجه به تحقیقات صورت گرفته، داشتن بیش از ۲۰ شریک جنسی در طول زندگی می‌تواند احتمال ابتلا به زگیل دهانی را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. به‌همین‌ دلیل توصیه می‌شود روبط جنسی از سنین پایین آغاز نشوند.

نوشیدن الکل

مصرف زیاد الکل نیز جزو مواردی است که خطر ابتلا به زگیل دهانی را در مردان افزایش می‌ دهد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی از دلایل تضعیف سیستم ایمنی بدن می باشد که به قدرت تکثیر ویروس پاپیلومای انسانی کمک می‌کند. از طرفی استنشاق دود آن باعث تحریک و آسیب ‌پذیری بیشتر مخاط دهانی می‌شود. همچنین یک عامل خطر برای ابتلا به انواع دیگر سرطان دهان است.

سن

با توجه به این که تکثیر این ویروس در بدن سال ‌ها طول می‌ کشد و علائم زگیل دهانی در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود .سن نیز از فاکتورهای خطر برای سرطان دهان و حفره حلقی است.

اینستاگرام دکتر صالحی

پیشگیری از زگیل دهانی

تغییر شیوه زندگی از ساده ‌ترین و مهم ترین راه‌های جلوگیری از انتقال ویروس پاپیلومای انسانی است. در ادامه به چند نکته برای پیشگیری اشاره شده است:

خطرات زگیل دهانی

استعمال بیش از حد دخانیات و مصرف الکل اغلب عامل سرطان دهان است، اما افزایش میزان سرطان دهان و حلق و بینی با HPV 16 منتقله از راه جنسی مرتبط است. این سرطان، دهان، گلو و لوزه ها را متأثر می کند و به دلیل علائم خفیف، تشخیص آن دشوار است. مردان سفید پوست که دخانیات استعمال می کنند و در سنین بین 35 تا 55 سال قرار دارند، بیشترین خطر ابتلا را دارند.
همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند مبتلایان به ایدز یا بیماران پیوند عضو که دارو مصرف می کنند، نیز در معرض خطر بیشتری هستند، هم چنین افراد با شرکای جنسی متعدد که رابطه جنسی دهانی محافظت نشده دارند.
زگیل های روی سطح زبان یا داخل دهان معمولاً مشکل جدی ایجاد نمی کنند ، اما تشخیصشان از علائم جدی تر سرطان دهان می تواند چالش برانگیز باشد. به همین دلیل، همواره ضروری است با مشاهده توده یا لکه های غیرمعمول در دهانتان که با گذشت دو هفته از بین نرفته اند، به پزشک خود مراجعه کنید.

زگیل دهانی بعد از چند وقت نمایان میشود؟

باید توجه داشته باشید که اکثر افراد علائم خاصی ندارند و پس از مراجعه به پزشک متخصص متوجه وجود داشتن زگیل دهانی در دهان خود میشوند و تقریبا حدود 3 تا 6 ماه زمان میبرد تا ویروس زگیل دهانی یا HPV در داخل دهان نمایان شود. پس به محض تشخیص برای درمان آن اقدام کنید.

برای آنکه اطلاعاتی درباره سنگ کلیه، انواع و علائم آن به دست آورید؛ روی لینک کلیک کنید.

تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

علائم و نشانه های پولیپ مجاری ادراری چیست؟علائم و نشانه های پولیپ مجاری ادراری چیست؟

پولیپ های مجاری ادرار، توده های شبیه گل کلم هستند که در دیواره های مثانه یا مجاری ادراری رشد می کنند. ... ادامه مطلب

چگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویمچگونه برای جلسه سکس تراپی آماده شویم

سکس‌ تراپیست می تواند به زوج هایی که دچار اختلال جنسی هستند کمک کند تا زندگی زناشویی لذت ‌بخش ‌تری را تجربه کنند. ... ادامه مطلب