منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
مشاوره غیر حضوریکلینیک درمان اختلالات جنسیدکتر قهرمان نژاد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کلیه و مجاری ادراری / شایعترین بیماریهای کلیه

شایعترین بیماریهای کلیه

کلیه و سیستم ادراری یکی از مهمترین سیستم‌های بدن است که خون را تصفیه می‌کند و مواد زائد و خطرناک را از بدن خرج می‌کند. بیماری های کلیوی، یکی از بیماری های شایع در بین مردان و زنان است. در ارتباط با چگونگی به وجود آمدن این بیماری، علل بیماری کلیوی می تواند متعدد و متفاوت باشه که باید هم به علل آن و هم به عوامل خطرساز بیماری کلیوی دقت کرد. بیماری های کلیه انواع مختلفی دارند و هرکدام از این بیماری‌ها می‌توانند سیستم ادراری را با مشکل روبرو کنند و باید بسیار جدی گرفته شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

عوارض بیماری کلیوی بر قلب و میزان کم خونی تأثیر مستقیم دارد. اگر با گذشت زمان به این بیماری‌ها توجه نکنید، می‌توانند آسیب دائمی به کلیه‌ها وارد کنند و آن را از کار بیندازند و بر سلامتی کل بدن تأثیر منفی داشته باشد. از این رو مفید است که انواع بیماری های کلیه را بشناسیم و در صورت مشاهده علائم، سریعاً برای تشخیص و درمان اقدام کنیم.

انواع بیماری های کلیه

بیماری‌های کلیه انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

بیماری های نادر کلیه

بیماری فابری، یک بیماری ژنتیکی نادر است که اغلب از طریق ژنتیک و به صورت ارثی به فرد انتقال می‌یابد. بیماری فابری با تأثیر گذاری به روی قلب، مغز و کلیه‌ها می‌تواند باعث شود که این اعضا خون کمتری نسبت به نیاز خود دریافت کنند. با گذشت زمان، عدم خون رسانی کافی می‌تواند باعث ابتلا فرد به انواع بیماری‌های کلیه یا نارسایی کلیه شود.

سیستینوز یک اختلال نادر است که در صورت ابتلا به این بیماری ماده‌ای به نام سیستین در بدن انباشته شود و باعث مشکلات سلامتی شود. آسیب کلیه ناشی از سیستینوز می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود. افراد مبتلا به سیستینوز بهتر است برای کاهش سطح سیستین خود دارو مصرف کنند و ممکن است نیاز به پیوند کلیه داشته باشند. سیستینوز ژنتیکی است (در خانواده ها دیده می‌شود و اغلب به صورت ارثی است) و اغلب در نوزادان و جوانان بروز می‌کند.

گلومرولونفریت زمانی اتفاق می‌افتد که فیلترهای ریز کلیه‌ها که وظیفه تصفیه خون را بر عهده دارند (گلومرول‌ها) آسیب می‌بینند و توانایی خود را برای حذف مواد زائد و مایعات از خون از دست می‌دهند. با گذشت زمان، این بیماری می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

شایعترین بیماریهای کلیه

نفروپاتی IgA بیماری است که باعث ‌تجمع پروتئین‌های ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن در کلیه‌ها می‌شود و به فیلترهای کوچکی که خون را تصفیه می‌کنند (گلومرول ها) آسیب می‌رساند. این بیماری با سرعت بسیار پایینی پیشرفت کرده و در مراحل اولیه فاقد علائم خاصی می‌باشد. به همین دلیل اغلب افراد مبتلا به نفروپاتی IgA در صورت ابتلا به این بیماری، نمی‌دانند که به آن دچار هستند. با گذشت زمان، نفروپاتی IgA می تواند منجر به بیماری مزمن کلیه، نارسایی کلیه یا حتی مرگ فرد شود.

نفریت لوپوس یک بیماری خود ایمنی است (بیماری که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خود حمله کند) که منجر به درد، تورم و آسیب در کل بدن از جمله کلیه ها می‌شود. این بیماری می‌تواند منجر به بیماری مزمن کلیوی یا نارسایی کلیه گردد. علت دقیق نفریت لوپوس ناشناخته است و نمی‌توان آن را درمان کرد؛ اما با درمان بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس می‌توانند علائم را کاهش دهند و از آسیب جدی کلیه جلوگیری کنند.

aHUS (سندرم اورمیک همولیتیک غیر معمول) یک بیماری ژنتیکی بسیار نادر (ارثی) است که باعث تشکیل لخته‌های خونی ریز در رگ‌های خونی کوچک بدن می شود. این لخته‌ها می‌توانند جریان خون به کلیه‌ها و سایر اندام‌های فرد را مسدود کرده و باعث آسیب شوند. بسیاری از افرادی که aHUS دارند فاقد علائم خاصی می‌باشند. افرادی که این علائم در آنها بروز می‌کند، اغلب پس از یک رویداد محرک مانند باردار شدن یا ابتلا به سرطان شروع می‌شود.

بیماری کلیه پلی کیستیک (PKD) یک اختلال ژنتیکی (ارثی) است که باعث ایجاد کیست (مواد پر از مایع) روی کلیه‌ها و سایر اندام‌ها می‌شود. این کیست‌ها می‌توانند منجر به کاهش توانایی کلیه در فیلتر کردن مایعات و مواد زائد خون شوند. با گذشت زمان، PKD می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود.هیچ درمانی برای بیماری پلی کیستیک وجود ندارد؛ اما بسیاری از درمان‌ها می‌توانند باعث کاهش رشد و پیشرفت کیست‌ها شوند و از ایجاد مشکلات سلامتی جلوگیری کنند.
بیماری‌های نادر دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به کلیه‌های آسیب برسانند و توانایی آن‌ها در فیلتر کردن مواد زائد و مایعات از خون را کاهش دهند. این آسیب می‌تواند منجر به بیماری مزمن کلیوی یا نارسایی کلیه شود.

بیماریهای خطرناک کلیه

در بیماری نارسایی کلیه، این اندام دچار اختلال در عملکرد می‌شود. به همین دلیل کلیه‌ها قادر به فیلترکردن مواد زائد از خون نیستند. در نتیجه مواد زائد در کلیه و خون جمع شده و ترکیب شیمیایی خون از تعادل خارج می‌شود. نارسایی کلیه می‌تواند حاد یا مزمن باشد. حالت حاد نارسایی معمولا در چند روز ایجاد شده و به‌سرعت پیشروی می‌کند؛ اما حالت مزمن به‌مرور ایجاد می‌شود.

عفونت ادراری در میان افراد بسیار شایع است. علت اغلب این عفونت‌ها عامل باکتریایی است. شایع‌ترین نوع عفونت مربوط به عفونت مثانه و عفونت مجاری ادراری است. این نوع عفونت‌ها به‌راحتی درمان شده و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند؛ اما اگر به درمان آنها توجهی نشود، عفونت به کلیه‌ها رسیده و منجر به عفونت کلیه می‌شود. در نتیجه عفونت به کلیه آسیب وارد کرده و باعث نارسایی کلیه می‌شود.

زمانی که سلول‌ها به طور غیرطبیعی در کلیه رشد می‌کنند و تومور به وجود می‌آورند، باید برای تشخیص سرطان کلیه آزمایش‌هایی انجام شود. اگر سرطان کلیه در مراحل اولیه درمان نشود، می‌تواند به غدد لنفاوی، ریه‌ها، کبد، استخوان یا بزرگ‌ترین سیاهرگ بدن سرایت کند. حدود یک‌سوم از بیماران مبتلا به سرطان کلیه در مراحل اولیه بیماری هیچ علامتی ندارند و سرطان در بدن آنها بدون علامت گسترش پیدا می‌کند. علائم سرطان کلیه شامل درد شکم و کمر، مشاهده خون در ادرار ، درد استخوان، تشنج یا سردرد می‌شود.

بیماری کلیه پلی کیستیک نوعی بیماری ژنتیکی است که باعث ایجاد کیست‌های متعدد در کلیه می‌شود. این کیست‌ها کوچک و پر از مایع هستند و می‌توانند عملکرد کلیه را دچار مشکل کنند. در نهایت این کیست‌ها باعث کم کاری کلیه و نارسایی کلیه می‌شوند.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

علائم بیماری های کلیوی

بیماری‌های کلیوی می‌توانند در مراحل اولیه علامتی نداشته و به راحتی تا زمانی که علائم شدید شود، مورد توجه قرار نگیرند. علائم زیر علائم اولیه هستند که می‌توانند به شما درباره احتمال ابتلا به بیماری‌های کلیوی هشدار دهند:

  1. خستگی
  2. مشکل در تمرکز
  3. مشکل خواب
  4. کاهش اشتها
  5. گرفتگی عضلات
  6. ورم پاها
  7. پف دور چشم در صبح
  8. پوست خشک و پوسته پوسته شده
  9. تکرر ادرار، به خصوص در اواخر شب

تشخیص بیماری کلیوی

پزشک برای بررسی عملکرد درست کلیه ها آزمایشاتی انجام خواهد شد. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عمل میکروسکوپی واریکوسل توسط دکتر پیمان صالحی در اصفهان ، دارای بورد تخصصی کلیه و مجاری ادراری و درمان ناباروری مردان ، قابل انجام می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 35548081 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟انزال تاخیر یافته چیست و چگونه تشخیص داده، درمان می شود؟

دیر انزالی، انزال دیررس یا تأخیر در انزال یک کژکاری جنسی شایع است که به مشکل یا ناتوانی مرد در رسیدن به ارگاسم و انزال اشاره دارد ... ادامه مطلب

رژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیهرژیم غذایی مناسب در بیماران مستعد ابتلا به سنگ کلیه

رعایت یک رژیم غذایی مناسب از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. ... ادامه مطلب

تفاوت ها و شباهت های کاندوم زنانه و مردانهتفاوت ها و شباهت های کاندوم زنانه و مردانه

از راه هایی که می توان به منظور سلامت جنسی و همچنین پیشگیری از بارداری استفاده کرد، استفاده از کاندوم است. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین