منو اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم - تلفن : 35548081 - 031
واریکوسلجراحی میکروسکوپیک ناباروریمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سکس تراپی / استفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی

استفاده از کاندوم بهترین روش پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی

ازآنجایی‌که بسیاری از زوجین ممکن است در بازه زمانی خاصی تصمیم برای بچه‌ دار شدن نداشته باشند، استفاده از روش‌ های پیشگیری از بارداری می‌تواند در این زمینه به آنها کمک کند. برخی از این روش‌ها حتی در پیشگیری از بروز عفونت‌های مقاربتی نیز مؤثر هستند. کاندوم، روش مناسبی برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک است که مانع ایجاد بارداری می‌شود. تولید این محصول بهداشتی پزشکی در جنس و انواع مختلف باعث شده تا امروزه به یک راهکار پیشگیری از بیماری ‌های قابل انتقال از طریق رابطه جنسی نیز تبدیل شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاندوم یک پوشش نازک از جنس لاتکس است که با قرار گرفتن بر روی آلت مردانه یا درون واژن زنان به عنوان یک روش مانعی برای جلوگیری از بارداری و انتقال بیماری جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این ابزار محافظتی با نگه داشتن مایع منی که حاوی مقدار زیادی اسپرم است، از بارور کردن تخمک‌ ها جلوگیری خواهد کرد. همچنین احتمال ورود ویروس‌ها و باکتری‌ها را حین انجام رابطه جنسی یا بیرون از واژن همچون دهان و مقعد به صفر می‌رساند.

انواع کاندوم

کاندوم در انواع مردانه، زنانه، دهانی و انگشتی تولید می‌شود. در ادامه به معرفی انواع کاندوم می‌پردازیم:

کاندوم مردانه یا خارجی:

کاندوم مردانه یا خارجی برای جمع‌آوری مایعات انزال، بر روی آلت تناسلی در حالت نعوظ قرار می‌گیرد. کاندوم مردانه در انواع مختلفی عرضه می‌شود.

کاندوم زنانه یا داخلی:

کاندوم‌های زنانه یا داخلی در داخل واژن قرار می‌گیرند تا از ورود اسپرم به رحم جلوگیری کنند.

کاندوم دهانی:

کاندوم دهانی لایه‌نازکی از لاتکس یا پلی‌اورتان است که در رابطه جنسی دهانی بر روی اندام تناسلی و مقعد قرار می‌گیرد. این نوع کاندوم برای جلوگیری از انتقال بیماری‌‌های مقاربتی مانند HPV استفاده می‌شود.

کاندوم انگشتی:

کاندوم انگشتی در هنگام دخول با انگشت استفاده می‌شوند و امکان ابتلا به عفونت‌‌های مقاربتی را کاهش می‌دهند.

انواع کاندوم از نظر ترکیبات سازنده

کاندوم مردانه اغلب از جنس لاتکس ساخته می‌شود. برخی از افراد به لاتکس حساسیت دارند و دچار مشکلات پوستی و خارش می‌شوند. اگر شما یا شریک جنسی‌تان به این ماده حساسیت دارید، می‌توانید موارد زیر را جایگزین کنید:

شناسایی تشخیص پشت و روی کاندوم

رابطه جنسی محافظت نشده چیست؟

نمونه هایی از فعالیت های جنسی محافظت نشده عبارتند از داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم زن و مرد استفاده نادرست از کاندوم یا ادامه رابطه جنسی پس از پاره شدن کاندوم تلاش برای استفاده مجدد از کاندوم یا استفاده از کاندومی که تاریخ مصرف آن گذشته است.

خطرات رابطه جنسی بدون کاندوم

خطرات رابطه جنسی بدون کاندوم

رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم ممکن است عوارضی در پی داشته باشد. از جمله:

  1. احتمال انتقال بیماریهای مقاربتی
  2. احتمال بارداری

احتمال بارداری با کاندوم چقدر است؟

مهم‌ترین مسئله در پیشگیری از بارداری با کاندوم نحوه استفاده از آن است. اگر از کاندوم به‌ درستی و به ‌صورت مداوم در سکس استفاده کنید، حدود ۹۸ درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر است. این عدد به این معناست که هرساله از میان ۱۰۰ زنی که همسران آنها از کاندوم استفاده می‌کنند، ۲ نفر ممکن است باردار شوند.میزان پیشگیری از بارداری در کاندوم زنانه حدود ۹۵ درصد است. اگر از این کاندوم درست استفاده نکنید، تأثیر آن به ۷۹ درصد می‌‌رسد.

کدام بیماریها از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند؟

موارد شایع عفونت های آمیزشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزان جلوگیری از بیماری های جنسی با کاندوم

کاندوم مردانه ۹۸% تاثیر داشته و کاندوم زنانه حدود ۹۵% مؤثر است.

اینستاگرام دکتر پیمان صالحی

اقدامات ضروری بعد از رابطه جنسی بدون کاندوم

اگر متوجه شدید کاندوم پاره شده است، هرگونه فعالیت جنسی را متوقف کنید و از شریک زندگی خود دور شوید. اگر بدون کاندوم رابطه جنسی داشته اید، به یاد داشته باشید که چند کار وجود دارد که می توانید فوراً انجام دهید.
از حمام استفاده کنید. ابتدا به حمام بروید تا مایعات باقیمانده را از واژن یا مقعد خارج کنید. این کار می تواند به شما احساس راحتی بیشتری بدهد و به حذف باکتری هایی که می توانند منجر به عفونت دستگاه ادراری (utis) شوند، کمک کند.
می‌توانید روی توالت بنشینید و به عضلات تناسلی یا مقعدی خود فشار وارد کنید تا مایعات باقی‌مانده را خارج کنید. ادرار کردن نیز می تواند کمک کننده باشد.
دوش واژینال نگیرید؛ اما خود را تمیز بشویید. در حالی که شستن و خشک کردن نواحی تناسلی می تواند راحتی شما را بیشتر کند، دوش واژینال یا مقعد می تواند شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد، این به این دلیل است که دوش گرفتن با محصولات بهداشتی می تواند باعث تحریک و التهاب شود، بنابراین اگر می خواهید ناحیه تناسلی خود را بشویید، ساده دوش بگیرید یا از آب ولرم برای پاکسازی محل استفاده کنید.
با آرام کردن خودتان، منطقی تر و بهتر می توانید با شرایط مواجه شوید.
اگر به پیشگیری از بارداری اورژانسی (ec) نیاز دارید، به نزدیک‌ترین داروخانه نگاهی بیندازید. برخی از اشکال ec موجود هستند که بدون نسخه هستند و نیازی به تجویز پزشک ندارند.
اگر نگران این هستید که ممکن است در معرض عفونت مقاربتی (sti) یا hiv قرار داشته باشید، یک قرار ملاقات با پزشک یا کلینیک سلامت جنسی رزرو کنید. به خاطر داشته باشید که برای ابتلا به بیماری مقاربتی فقط یک بار باید با کسی رابطه جنسی دهانی یا دخولی داشته باشید.

در حالی که برخی از بیماری های مقاربتی ممکن است بدون علامت باشند، برخی دیگر ممکن است به شکل زخم، خارش، ترشحات بدبو یا درد هنگام ادرار کردن ظاهر شوند. مراقب اندام تناسلی، مقعد و ناحیه دهان خود باشید و در صورت مشاهده موارد غیرعادی، آزمایش sti را در الویت خود قرار دهید.

مصرف داروهای پیشگیرانه برای hiv در همان بازه زمانی حیاتی است. pep را از یک متخصص مراقبت های بهداشتی دریافت کنید. اگر نگران هستید که ممکن است به hiv مبتلا شده باشید، پیشگیری پس از مواجهه (pep) می تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. پروفیلاکسی پس از مواجهه (pep) دوره کوتاهی از داروهای ضد رتروویروسی است که معمولاً خیلی زود پس از درگیر شدن در یک رویداد پرخطر یا پس از قرار گرفتن غیر ارادی با ویروس نقص ایمنی انسانی (hiv) مصرف می‌شود. شروع درمان در اسرع وقت، به طور ایده آل ظرف چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض احتمالی ویروس، برای موفقیت آن حیاتی است. شما باید ظرف 72 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض hiv احتمالی، مصرف دارو را شروع کنید؛ زیرا بعید است که بعد از این مدت اثر کند.
قرص لوونورژسترل ec را از داروخانه تهیه کنید.قرص های ec با مسدود کردن فرآیندهای بیولوژیکی مانند تخمک گذاری از بارداری جلوگیری می کنند. قرص های ec حاوی یک هورمون مصنوعی به نام لوونورژسترل می باشند و برای حداکثر اثربخشی باید ظرف 72 ساعت پس از رابطه جنسی مصرف شوند. خوشبختانه این نوع قرص ها بدون نسخه در داروخانه ها در دسترس هستند.
انواع دیگری از ec برای کمک به جلوگیری از بارداری وجود دارد.
اینها عبارتند از ella، قرصی که می تواند تا 5 روز پس از رابطه جنسی مصرف شود و paragard، یک دستگاه داخل رحمی (iud) که می تواند به عنوان یک روش طولانی مدت کنترل بارداری استفاده شود. برای دسترسی به هر یک از این گزینه ها، باید به پزشک مراجعه کنید.

از قرص اورژانسی برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

اگرچه کاندوم بهترین راه برای جلوگیری از عفونت‌های مقاربتی (STIs) از جمله HIV و هپاتیت است؛ اما طبق آمار ذکر شده، ۱۰۰% قابل اعتماد نیست. به‌ همین ‌دلیل، در شرایط پاره شدن کاندوم حتما به نکات زیر توجه کنید.

ابتدا از شریک جنسی خود بپرسید که آخرین بار چه زمانی برای انجام تست HIV اقدام کرده است. امروزه داروهایی وجود دارند که اگر در بازه زمانی ۷۲ ساعت پس از برقراری روابط پرخطر یا پاره شدن کاندوم آنها را مصرف کنید، خطر ابتلا به ایدز نزدیک به صفر درصد می‌شود. به‌همین‌دلیل، مهم است که در اسرع وقت با پزشک متخصص زنان و زایمان یا پزشک متخصص عفونی مشورت کنید.

اغلب بیماری‌های مقاربتی حداقل ۲ تا ۴ هفته دوره کمون دارند و پس از آن بروز می‌کنند. سعی کنید در این زمینه حتماً با متخصص بیماری های مقاربتی مشورت کنید.

معایب کاندوم چیست؟

کاندوم نسبت به سایر روش‌‌های پیشگیری از بارداری کم‌خطرتر است؛ اما نمی‌توان گفت که هیچ عوارضی ندارد. در ادامه به بررسی شایع‌ترین معایب انواع کاندوم اشاره می‌کنیم:

برای آنکه اطلاعاتی درباره سنگ کلیه، انواع و علائم آن به دست آورید؛ روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، اتوبان آقا بابایی ، بعد از روگذر حکیم شفائی ، بلوار سلامت، شهرک سلامت اصفهان ، طبقه دوم
تلفن : 35548081 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟تست نعوظ شبانگاهی آلت یا ریجی اسکن چیست؟

آسیب به اعصاب یا شریان ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نعوظ شود. عدم ورزش، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ شود ... ادامه مطلب

علائم و نشانه های پولیپ مجاری ادراری چیست؟علائم و نشانه های پولیپ مجاری ادراری چیست؟

پولیپ های مجاری ادرار، توده های شبیه گل کلم هستند که در دیواره های مثانه یا مجاری ادراری رشد می کنند. ... ادامه مطلب

تاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه هاتاثیر سرما در ایجاد درد در کلیه ها

علت درد کلیه هیچ ربطی به سردی یا گرمی ندارد. با این وجود گاهی بر اثر سرما در ناحیه پهلوها دچار درد می شویم که نیاز به بررسی دارد. ... ادامه مطلب

دکتر پیمان صالحی

دکتر پیمان صالحی
بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و اختلالات جنسی

انجام جراحی های میکروسکوپیک ناباروری ، جــراحی میـکروسـکوپیک واریـکوسل ، جراحی میکروسکوپیک بازگرداندن وازکتومی ، عمل جــراحی نمونـه بـرداری بیــضه بـا روش میـکروسکوپیــک ( میکروتـسه )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین